Много служители не се чувстват добре в ролите на работното си място, въпреки това се задържат там по-дълго от необходимото. За много служители ходенето на работа предизвиква негативни чувства, вариращи от ниско ниво на тревожност до откровено страдание. Според доклада на Gallup за състоянието на работната сила в световен мащаб през 2022 г. 60% от хората се чувстват емоционално откъснати когато работят, а 19% съобщават, че се чувстват нещастни на работа. Проучване, поръчано от LinkedIn установява, че 80% от заетите възрастни редовно изпитват тревога в неделя, очаквайки предстоящата си работа седмица.
Ръководителите често допринасят за недоволството на служителите си, но също така могат да предприемат стъпки, за да преобърнат негативното отношение на хората към работата.
Емпатия и подкрепа
Авторът на книгата „Разцвет на професионалния и личния живот: Как да създадем екип, който процъфтява“, Дан Понтефракт, сравнява работното място с градина и напътства ръководителите как да управляват факторите, които вредят на ефективността на работата и да създават условия, необходими на екипите да „разцъфтяват“.
Ръководителите подобряват благосъстоянието на служителите и повишават ефективността чрез създаване на работна среда, в която хората се чувстват подкрепени и в безопасност, което им позволява да бъдат най-автентичното си „аз“.
Баланс между работа и личен живот
Авторът твърди, че трябва да се сложи край на търсенето на баланс между работата и личния живот, а да се търси интеграция на двете, тъй като работата не е отделена от живота. Двата елемента са различни, но са взаимосвързани. Това, което се случва в личния живот на човек извън работата, влияе на това как човек се чувства, когато пристигне на работа и колко добре изпълнява ролята си. По същия начин преживяванията на работното място влияят на личния живот.
Задачата на ръководителя е да идентифицира факторите, които пречат на членовете на екипа да процъфтяват, и да ги коригира, за да осигурите на всички необходимата подкрепа, или отново към метафората – „почвени условия“, за разцъфтяването на техните „градини“.
Компонентите за процъфтяване
Лидерът на екипа трябва да демонстрира последователно и автентично поведение и така да покаже на служителите си, че могат да му/ѝ се доверят. Доверието към служителите се изразява когато ръководителят демонстрира увереността си в техните способности.
Принадлежността е следващият ключов елемент. Членовете на екипа се чувстват разбрани, сигурни и представени чрез положителни, приобщаващи преживявания. Те трябва да виждат хора, с които могат да се свържат, може би защото са от същия пол или раса, представени на ръководни позиции.
Важно е да се гарантира, че членовете на екипа получават справедливо и постоянно заплащане, както и техните усилия да бъдат възнаградени и да им бъде демонстрирана признателност за техния принос.
Членовете на екипа изпитват по-голямо чувство за удовлетвореност, когато вярват в целите на своята организация. Тогава действията, убежденията и намеренията подкрепят колективното благо и служат на интересите на всички заинтересовани страни.