ESG ангажиментите на компаниите носят много ползи – от демонстриране на отговорност към социума и природата, до предоставяне на доверена среда за работа и правене на бизнес. Доволните служители са много по-ефективни и помагат на бизнеса да се развива. В същото време лошото им психично здраве може да повлияе на бизнеса изключително негативно, като например само в Обединеното кралство му коства 45 милиарда паунда годишно (по данни на Deloitte).
Знаейки това, отделите за човешки ресурси внимателно изследват възможностите за подобрение на благосъстоянието на служителите. Един от добре действащите за това механизми е именно ESG стратегията на бизнеса.
Доброволчество
Правенето на добро кара и самите добротворци да се чувстват добре, затова и именно това е една от най-ключовите спойки в един колектив. Проучване на платформата onHand сочи, че 80% от отговорилите виждат подобрение в благосъстоянието си след като са прекарали време като доброволци. Подобна тенденция се забелязва и при хора с психични заболявания, които твърдят, че могат да видят „подобрение в своята перспектива и психично здраве чрез доброволчество“ и че то „им дава усещане за посока и смисъл“.
Доброволчеството дава на хората „социален капитал“, важен компонент за щастието на населението. Социалният капитал представлява нашата среда и връзките, които създаваме в нея – познанствата и приятелствата, и доверието, което изграждаме в тях. Поддържането на баланс при този ключов компонент от съществуването ни ни дава сигурност и усещане за място в света, за общност, както и самочувствието, че можем да управляваме живота си. Чрез доброволчеството ние изграждаме устойчив социален капитал, създавайки мрежа от подкрепа, която работи двустранно – помага и повдига както доброволеца, така и цялата общност, която получава помощта.
Усещане за значимост
Работата за добра кауза повишава самочувствието и увереността, правейки добротворците значими в собствените им очи. Именно затова създаването на програма за подпомагане по екологични или социални направления ще заздрави екипа ви, ще подобри благосъстоянието и мотивацията на служителите ви и ще ги направи по-щастливи, като същевременно ще повлияе и положително на цялата общност, в която компанията ви е ситуирана. За никого не е тайна, че щастливите хора са много по-продуктивни, което увеличава позитивите за компанията ви още повече.
Изследване на международната британска здравноосигурителна компания Bupa подкрепя това твърдение. Според данни от изследването над половината (51%) от хората на всички възрасти казват, че биха били по-ангажирани с организацията си като цяло, по-удовлетворени от работата си (53%) и по-продуктивни (47%), ако компанията, за която работят, има силни екологични и социални ангажименти. Ако възнамерявате да създадете своя собствена доброволческа инициатива, започнете, като разгледате изискванията в България в Закон за доброволчеството.
Организация с цел и ценности
Младите поколения доказано предпочитат да работят за компании, които са отговорни към планетата и обществото, дори и това да е за сметка на по-ниското възнаграждение. В проучване проучване на Linkedin от 2018 г. за културата на работното място, цели 86% от милениалите споделят, че биха приели намаление на заплатата, за да работят в компания, чиято мисия и ценности са в съответствие с техните собствени.
Според анкета на Bupa 59% от поколението Z, казват, че биха останали по-дълго в компания, която има ESG ангажименти, както и че биха я препоръчали като добро място за работа. Но се оказва, че не само по-младите поколения жадуват за повече смисъл на работното място. Абсолютно същите отговори дават 52% от всички анкетирани, включително и по-възрастните поколения. Освен това повече от половината от анкетираните (54%) биха предприели намаление на заплатата, за да работят за бизнес, който отразява тяхната етика, като средно жертват повече от една четвърт (27%) от заплатата си.
Докладите на Deloitte пък показват, че 80% от служителите искат да направят повече за своите общности. Копнежът по смислена работа с цел и в помощ на другите, отразен в проучванията, ясно показва, че интересът на хората към социалните и екологичните каузи значително нараства. Това е добра препоръка към бизнес лидерите – вашите ESG инициативи са най-голямото ви предимство.
Екологична ангажираност
Учените от десетки години представят обезпокояващи данни за състоянието на климата и околната среда, което значително се е отразило върху фокуса на съвременната работна сила. След като стана ясно, че начините, по които гоним икономическо развитие, няма да работят вечно на планета с лимити и ограничени ресурси, печалбата вече не е единствената цел на бизнеса.
Като реакция на осъзнатостта на населението относно заплахите за живота на нашата планета, екологичната тревожност стана факт и прогресивно нараства, особено при по-младите хора.
През 2020 г. в изследване на Британската национална здравна служба (NHS) повече от половината (53,7%) от анкетираните детски психиатри посочват, че пациентите им са обезпокоени от състоянието на околната среда. От проучване на Bupa от януари 2022 г. разбираме, че 68% от поколението Z са загрижени за проблемите на околната среда, докато 63% от тях чувстват „тежестта на изменението на климата на плещите си“.
Поколението Z скоро ще надмине милениалите като най-многобройното поколение на земята. Именно затова компаниите е добре да вземат предвид притесненията им относно климатичната криза и да предприемат целенасочени действия в посока намаляване на негативните ефекти от дейността си върху климата, както и редуциране на екологичната тревожност сред подчинените си.
Потенциал за висока възвръщаемост
Добре замислените и осъществени ESG програми могат да донесат висока възвръщаемост за бизнеса, както и да го направят по-привлекателен за служители, клиенти и партньори. ESG ангажираността е новата вълна на промяната в бизнеса – глобалните устойчиви инвестиции вече надхвърлят 30 трилиона долара, което е с 68% повече от 2014 г. и десетократно от 2004 г. Освен това 63% от над 2000 изследвания на глобалната консултантска фирма за управление Mckinsey показват положителни резултати от въздействието на ESG предложения за възвръщаемост на капитала.
Инвестицията в ESG инициативи оказва влияние върху дългосрочния успех на компанията, като показва нейната ангажираност към екологичните и социалните проблеми. Това несъмнено прави бизнеса конкурентоспособен, привличайки инвеститори и клиенти, превръща организацията в по-желано работно място и с течение на времето носи финансови постъпления.