Стартиращата компания за дистрибуция на водород и логистична мрежа Universal Hydrogen, фокусирана върху авиацията, обяви, че е завършила тестов полет на регионален пътнически самолет с 40 пътници. Летателният апарат се задвижва с водородни горивни клетки, предава ESGToday.
Към момента това е най-големият самолет, задвижван с водородни горивни клетки, който е летял така, и най-големият летателен апарат, летящ основно с водород.
Авиационната промишленост допринася за 2-3% от глобалните емисии, процентът потенциално ще нарасне през следващите десетилетия, ако не се предприемат действия.
Докато много инициативи понастоящем са насочени към бързи решения за декарбонизация на сектора, като електрифицирано задвижване или SAF, водородът се разглежда от някои компании в индустрията като по-обещаващо дългосрочно решение, като се има предвид потенциалът му да се произвежда чрез безвъглеродни методи и неговата енергия атрибути.
Към момента много инициативи са насочени към бързи решения за декарбонизация на сектора, като електрифицираното задвижване или SAF.
Предизвикателства във внедряването
Въпреки това остават препятствия пред внедряването на водорода като индустриално решение, включително необходимостта от значително увеличаване на капацитета за извличане на чист водород и мащабирането на разпределителна инфраструктура.
Universal Hydrogen изгражда логистична мрежа за водород, използвайки модулни водородни капсули, които се обработват като товар. По този начин компанията елиминира необходимостта от разработване на нова инфраструктура за зареждане с гориво на летищата и позволява по-бързи операции за зареждане на гориво.
Нашият бизнес модел разрешава проблема, като се развива паралелно и с уникално евтин подход“, казва Пол Еременко, съосновател и главен изпълнителен директор на Universal Hydrogen.
Той добавя, че компанията вместо да разработва чисто нов самолет, преобразуа задвижването на летателния апарат.
Захранването с водород използва модулни капсули, съвместими със съществуващите мрежи за превоз на товари и оборудване за обработка на товари на летището, което прави всяко летище в света готово за водород.“
Компанията е подкрепена от няколко известни стратегически инвеститори, сред които са GE Aviation, Airbus Ventures, Toyota Ventures, JetBlue Ventures и American Airlines. Включително няколко големи производители на водород и лизингодатели на самолети.
Тестовият полет беше извършен в четвъртък сутринта, като единият от турбинните двигатели на 40-местния самолет беше заменен с електрическо задвижване с горивни клетки от мегаватов клас.
Самолетът се справяше прекрасно, а шумът и вибрациите от задвижването на горивните клетки са значително по-ниски, отколкото от конвенционалния турбинен двигател“, казва Алекс Крол, главен тестов пилот на Universal Hydrogen
От Universal Hydrogen подчертават, че полетът е първият в двугодишна кампания за летателни изпитания, която се очаква да завърши с пускането на пътническо обслужване на регионални самолети ATR 72, преобразувани да работят с водород.
Прочетете още:
САЩ дава $47 млн. за разработване на достъпни технологии за чист водород