Събирането на качествени данни по веригата за доставки е от съществено значение за подобряване на ефективността и управлението на операциите. Обхватът на данните, които трябва да се съберат, може да варира в зависимост от конкретните цели на компанията в дадена индустрия, но е важно събирането на данни да бъде непрекъснат процес, който се поддържа и оптимизира с времето. Редовната актуализация и анализ на данните ще помогнат на компаниите да идентифицират възможности за подобрения и да прецизират управленските решения във веригата за доставки.
Модният бранш е една от глобалните индустрии, които са най-засегнати, що се отнася до устойчивост и събиране на качествени данни. Мултинационалните компании за дрехи, които продават стоките си по цял свят, ги произвеждат в различни страни и обикновено работят с хиляди доставчици, производители, малки бизнеси и т.н. Дрехи на различни световни марки, които се продават на европейския пазар, често се произвеждат в държави от Източна Азия, с неразвито трудово законодателство и слаби институции. В същото време, примката на регулациите се затяга и следващата цел е изчисляването и докладването на въглеродните емисиите от Обхват 3 – тези, които един продукт създава по веригата за производство.
Това понякога е доста трудна задача, имайки предвид условията. В допълнение, липсата на стимули или стриктен контрол са сред основните причини за досегашната липса на точни данни за емисии.
Как се променя картината и съществуват ли добри практики в сферата. Тези теми обсъдиха представители на бизнеса по време на дискусията “Събиране на консистентни, сравними и качествени данни от Обхват 3”. Участие в нея взеха Щефан Зайдел, директор по устойчивост в Puma, Андрю Бродерик, международен директор по енергия, устойчивост и въздействие в WeWork и Мария Ромпани, директор “Етика и устойчивост” в John Lewis.
ESGnews.bg е официален медиен партньор на събитията ReutersIMPACT.
Puma: Светът се променя – много доставчици също
Според Щефан Зайдел, ключът към събиране на качествени данни от доставчиците по света е свързан с много нива на верификация. Данните, които Puma събира, минават през няколко независими одита, допълнителни наблюдения и сравнения със сходни доставчици в сходни региони. Самата отчетност се базира на принципа “на четири очи” – процес на верификация от поне двама човека.
Нашият екип по устойчивост има служители в големите страни-производители, които също валидират данните. Сравняват ги спрямо тези от минали години и спрямо средните стойности от други доставчици, за да потвърдят, че няма чести грешки или изключения.“
Ключово за успешното събиране на пълни данни според него е сътрудничество с останалата част от модната индустрия. Повечето големи марки за дрехи са част от организацията Sustainable Apparel Coalition. Доставчиците трябва да отчитат данните си и към организацията, където освен огромната база данни, се извършва съпоставка с други производители и се прилага механизъм за външна проверка.
Най-накрая, ние сами подлежим на независима проверка от финансови одитори, като част от заверката на интегрираните ни годишни отчети.“
Сътрудничество с доставчиците за данни
Събирането на данни и управлението на емисиите от Обхват 3 е нова и все още неясна дейност за много компании. Колкото по-непрозрачна е една система, толкова по-труден става процесът. Според Мария Ромпани, обаче, проблемите могат да се преодолеят със сътрудничество с доставчиците.
Тя разказа за новата фирмена е-платформа, която подпомага идентифицирането на най-големите замърсители. Пилотният ѝ вариант ще бъде тестван по веригата за доставки на самата John Lewis в Обединеното кралство.
Няма начин за верифициране на данни, освен чрез проверка на продажбите. На базата на това можем да идентифицираме 10-те най-големи доставчика на база емисии. След това, можем да се свържем с тях и да ги информираме, че са сред нашите топ 10 производители на емисии. Тогава можем да им предложим сътрудничество при събирането на по-точни данни и разработването на план за достигане на въглеродна неутралност.“
Как се стимулира участието на доставчиците?
Според Щефан Зайдел, най-добрата отправна точка за декарбонизиране на производствената верига е идентифицирането на най-големите доставчици.
Ние използваме правилото 20/80. Разгледахме доставчиците, които отговарят за 80% от обема на бизнеса ни. Имаме много консолидирана верига за доставки, което значи, че доставчиците печелят милиони от продажбите заедно с нас. Нямаше нужда да ги убеждаваме да участват“”, разказа той. Това е част от бизнеса. А големите производители получават подобни изисквания не само от нас, а и от другите компании в сектора. Също така, много от тях вече имат свои екипи, които се грижат за устойчивостта. Преди беше по-трудно, но в наши дни е лесно.“
Андрю Бродерик от WeWork допълни, че се нуждаем най-вече от справедливо разпределение на тежестта на изискванията към по-малките компании:
Не можеш да кажеш “Ако не ни дадете информацията, не можете да работите с нас. Не е редно. Особено, когато се опитваме да поддържаме мрежа от местни доставчици”.
Още по темата:
Eтичен омбудсман разследва NIKE, Dynasty Gold за принудителен труд в Китай