Индонезийският финансов регулатор (OJK) планира да отвори достъпа на някои въглищни централи до зелено финансиране. Според институцията, това би се отнасяло до такива, които подават ток до предприятия за производство на батерии за електрически коли. Логиката в решението е, че така финансовата подкрепа ще премине към девъглеродизация, индиректно по веригите за доставки, предаде Ройтерс.
Според Института за енергийна икономика и финансов анализ (IEEFA), регулацията би поставила Индонезия на последно място в света по устойчиви финанси. Дори и да подпомага устойчивото развитие, подобно решение би било антитезисно за зеленото финансиране. Анализът на IEEFA твърди, че решението е в противоречие с научните доказателства.
Същевременно, Индонезия е един от най-големите източници на въглеродни емисии в света и най-големия световен износител на въглища.
Особености на индонезийската зелена таксономия
Директорът на OJK, Махендра Сирегар обясни, че в момента тече ревизия на индонезийската зелена таксономия. Системата, която определя природосъобразните инвестиции, трябва да включва финансиране за ранно затваряне на въглищни централи, за да е в синхрон с споразуменията на Асоциацията на държавите в югоизточна Азия (ASEAN).
В рамките на промените OJK ще обмислят дали да разширят обсега на зеления етикет. Мярката би дала на въглищните централи достъп до заеми, които иначе биха отишли при производители на батерии за електрически коли. Логиката на решението е, че така те пак ще стигнат до производителите по веригата за доставки на електроенергия.
Въглищата в Индонезия
Ако Индонезия приеме мерките, това ще я постави на дъното на устойчивите финанси, според IEEFA. Според тяхно изказване, също така, е притеснителен фактът, че въглищните централи изобщо могат да се погледнат като нещо подобряващо състоянието на околната среда.
Много банки и застрахователни дружества започват да отказват финансова подкрепа за въглищната индустрия като цяло. Това създава проблем за Индонезия, защото местните кредитори продължават да финансират изкопаеми горива. Островната държава е един от най-големите производители на CO2 и най-големият световен износител на въглища.
Въпреки лошият въглероден баланс, Индонезия има план да се справи с емисиите си и да достигне нетна нула до 2060 г. Планът включва заместването на мръсните енергийни източници с ВЕИ. Правителството в Джакарта осигури финансиране в размер от $20 млрд. след споразумение със САЩ и Япония от Фонда за справедлив преход през 2022 г.
Още по темата:
6 нюанса на грийнуошинг: Как корпорациите крият щетите към природата?