През последните години все повече компании използват чатботове, за да предоставят на потребителите достъп до данни и услуги в писмен вид. Стереотипите, базирани на разликите между половете, са вградени още при направата на този тип изкуствен интелект. Честото използване на женски пол в изкуствения интелект води до обвинения в насърчаване на обективирането на жените.
Етап дизайн
Проучване, направено през 2019 година в Германия, доказва, че над 76% от чатботовете още на етап дизайн се проектират с женски характеристики. Тяхната идентичност се издава от името, което носят, отличителни белези в аватарите им, като например панделки за коса, както и езика, който използват.
Ситуацията в България
За да бъде проучено как специфичните за пола знаци се прилагат в дизайна на чатботовете в България, бяха разгледани 11 чатбота, свободно достъпни чрез уебсайтовете на компании, опериращи в България, към края на март 2023. Фокус бе поставен върху три параметъра – дали името на чатбота издава признак за пол, как изглежда аватарът, както и дали описанието дава подсказки за пол. Предвид проведеното в Германия изследване, беше допуснато, че повечето чатботове на българския пазар имат женски имена, аватари и описания.
В България чатботовете – виртуални асистенти, които чрез текстови съобщения отговарят на запитванията от клиенти, оперират най-вече на сайтовете от сферата на услугите. Разгледаните чатботове са от сферата на телекомуникациите, банковия сектор, застраховането, куриерските услуги и потребителските стоки за домашни любимци. От изследваните 11 чатбота, 7 имат женски имена, 1 мъжко и 4 неутрално. Три от тях са с женски аватари, 2 имат аватари, но без полови белези, а 6 нямат аватар въобще. В допълнение, 4 говорят с женски местоимения и/или имат женски описания, 1 говори с мъжки местоимения, а останалите 6 се изразяват полово неутрално.
Например чатботът на А1 България Ава има женско име, но при комуникация не издава местоимения, подсказващи полови признаци. За разлика от Ава, Кате на ОББ пита потребителите „С какво мога да съм полезна?“, разкривайки пол.
Резултатите
От направения анализ става ясно, че 72.72% от чатботовете имат характеристики на пол, 45% от тях имат местоимения или полови описания, 27% имат аватари с полови характеристики. 18% от анализираните чатботове имат и трите вида характеристики, издаващи пола. Отново 18% са неутрални и не издават полови характеристики. Резултатите дават основание да се направи заключението, че 63% от чатботовете проявяват женски характеристики. Пристрастията към половете са особено видими при дизайна на чатботове при приложения за обслужване на клиенти и продажби.
Темата за изкуствения интелект и стереотипите на създателите на технологиите, вградени в приложения като чатботовете е нова за България. С навлизането на тази технология в сайтовете на компании в сферата на услугите се наблюдават пристрастия към половете, тъй като чатботовете проявяват характеристики, имат аватари и ползват местоимения, предимно присъщи на жените. С това се потвърждава стереотипът, че ролята на жените е да служат и да подпомагат мъжете. За да бъдат изкоренени пристрастията и дискриминацията от изкуствения интелект се изисква разнообразни екипи да работят по дизайна на приложението. Възможен вариант е компаниите да елиминират опцията за мъжки или женски пол по подразбиране и да предложат неутрален виртуален помощник.
*Текстът е част от научен доклад „Чатботове с нежни имена – полово стереотипизиране и пристрастия към пола в изкуствените интелекти“ на автора, публикуван в сборник от XV международна научна международна научна конференция на тема „е -Управление и е-Комуникации”, организирана от Технически Университет – София между 25 и 29 юни 2023г.
Прочетете още:
Ресурси за подкрепа – спонсорство, менторство, съюзничество, застъпничество