През последните години чатботовете все повече се използват от организации за взаимодействие с техните клиенти. Интересното е, че повечето от тези чатботове са с женска идентичност, показвайки стереотипни представи в своите аватари, профилни снимки и език. Като се имат предвид вредните ефекти, свързани със стереотипите, основани на пола, на обществено ниво – и по-специално вредните ефекти върху жените – от решаващо значение е да се разберат ефектите от такива стереотипи, когато се прехвърлят и поддържат от чатботове.
Проблемните стереотипи, свързани с чатботове и виртуални асистенти
В IT индустрията чатботовете с женски аватари обикновено се възприемат като по-достъпни и приятелски настроени, което ги прави идеални за роли в обслужването на клиенти. Те също така обикновено се разглеждат като по-полезни и съпричастни към избора на езиков модел – нещо, което може да бъде много полезно, когато клиентите са разочаровани, разстроени или объркани. От друга страна, чатботовете с мъжка идентичност се очаква да бъдат по-настоятелни и директни. Този подход може да бъде полезен за задачи, които изискват бързи и решителни действия, като обработка на възстановяване на средства или разрешаване на спорове. Чатботовете с мъжка идентичност според IT индустрията могат да бъдат по-ефективни като инструмент за справяне с клиентски запитвания. Съветите към бизнеса са, че в зависимост от самия бизнес трябва да преценят каква личност на чатбот да се създаде, стига чатботът с изкуствен интелект да е създаден, за да изпълнява бизнес задачите и целите.
Технологията за виртуални асистенти, опериращи на базата на изкуствения интелект, добива популярност още през 2011 година. На милионите нецензурни обиди, които Сири е получила през годините до 2019, тя отговаряла „Бих се изчервила ако можех“. Според доклад на ЮНЕСКО, подчинението на асистента пред лицето на полово насилие остава непроменено години наред до 2019, когато след акуализиране, отговора на Сири се променил на „Не знам как да отговоря на това“.
Гласовите асистенти с изкуствен интелект, проектирани да звучат и да общуват като млади жени, продължават да потвърждават вредните полови предразсъдъци. Изследване на ЮНЕСКО показа, че използването на женски гласове по подразбиране в изкуствения интелект (AI) – както Microsoft направи с Cortana, Amazon с Alexa, Google с Google Assistant и Apple със Siri – засилва убеждението, че жените съществуват само, за да помагат на мъжете да се справят с по-важни неща.
Решенията
Все по-неясната граница на възприемане на „женските“ машини и истинските жени носи последици в реалния живот за жените и момичетата, в начините, по които те се възприемат и третират, и в начина, по който възприемат себе си.
Може би най-лесният начин, по който компаниите са се справили с проблемите на равенството между половете в изкуствения интелект, е чрез добавяне на алтернативи за мъжки глас или елиминиране на функция за женски глас по подразбиране, като по този начин принуждават потребителите да избират идентичността на своя виртуален асистент.