Европейският съюз планира да стовари тежестта на регулациите върху всички продукти, които се представят със съмнителни и неконкретни етикети за „еко“, „натурално“ или „въглеродно неутрално“. Новият проектозакон на комисията цели да спре грийнуошинга, практика на бизнеса да маркетикра продукти с подвеждащи твърдения за устойчивост.
Урсула Пачл, заместник директорът на Европейската потребителска организация, поясни, че няма такова нещо като въглеродно неутрално сирене, полет и банкова сметка. Ако законопроектът се приеме, той ще представлява ефективна забрана за бизнеса да използва „зелени“ маркетинг трикове.
Проектозаконът бе предложен през март, като Европейският парламент и държавите-членки финализираха текста на предложението миналата седмица. За да влезе в сила, регулацията трябва да бъде гласувана от европейските държави. Забраната ще влезе в сила през 2026 г., като държавите-членки ще имат две години да създадат собствено законодателство, предаде Euractiv.
Какво включва новата забрана?
Основната цел на закона е да подпомогне потребителите, като ги предпази от подвеждащи твърдения за устойчивостта на даден продукт или услуга.
Ние разчистваме хаоса от подвеждащи твърдения за околната среда, които сега ще трябва да бъдат подплатени. Твърдения, на база компенсиране на емисии, няма да са позволени,“ каза Биляна Борзан, хърватски евродепутат и един от инициаторите на закона от страна на Европарламента.
Пример за подобна практика са зачестилите оферти от страна на авиолиниите, които предлагат на клиентите възможност за „въглеродно-неутрален полет“. Компенсацията представлява малко дарение на каузи за засаждане на гори, например. Подозрително евтините опции за компенсиране на емисиите често са критикувани заради много възможности за измами и съмнителна прозрачност на каузите.
Според Жил Дюфранс, представител на Carbon Market Watch, регулациите ще сложат край на доброволния пазар с въглеродни данъци и ерата на компенсациите. Законът също ще контрира и нерегулираната употреба на етикети като „Еко“, „Устойчиво“ и „Натурално“. Компаниите вече ще трябва да доказват подобни твърдения.
Борбата с т.н. “планирано остаряване” на продуктите
Втората част на закона ще има много по-неосезаем първоначален ефект, но потенциално по-значим. Тя цели борбата с така нареченото „планирано остаряване“ на продуктите. Това е практика в продуктовия дизайн, в която животът на един продукт се съкращава изкуствено. Пример за това е нова пералня, която се разваля малко след изтичането на гаранционния период.
Продавачи и производители ще трябва да обявяват очаквания живот на всеки продукт на потребителите. Според Пачл, всеки трябва да знае колко дълго трябва да издържи новият му телевизор или хладилник. Въпреки това, компаниите имат интерес да намерят вратички около тази регулация, съответно, конкретните резултати от мярката са под въпрос.
Още по темата: