Електрическите автомобили стават все повече и това открива нов проблем за регулаторите. В САЩ, където пътната инфраструктура се финансира от данъци и такси върху горивата, електрическите коли отварят сериозна дупка в бюджета на отделните щати. Като мярка за контриране на дефицита, редица регионални правителства въвеждат нови такси върху регистрацията на електрически коли.
Най-новият щат, който се включва в тази група е Тексас, като от септември собствениците ще трябва да плащат от 200 до 400 долара на година за колите си. Тексас ще е 33-ят щат с подобна такса, според Американския департамент по енергетиката.
Допълнителните данъци
Законът за електрическите коли в Тексас влезе в сила този месец. Той изисква собствениците да платят първоначална регистрация за електрическата си кола в размер на $400. След това, всяка година ще трябва да плащат по $200 долара. Събраните суми ще отиват за това да финансират пътната инфраструктура, която в САЩ традиционно разчита на данъци върху горивата.
Други щати, които имат подобни данъци върху електрическите коли, са Арканзас, Калифорния, Колорадо, Джорджия, Хавай, Айдахо, Илинойс, Индиана, Айова, Канзас, Кентъки, Луизиана, Мичиган, Минесота, Мисисипи, Мисури, Небраска, Северна Каролина, Северна Дакота, Охайо, Оклахома, Орегон, Южна Каролина, Южна Дакота, Тенеси, Юта, Вирджиния, Вашингтон, Западна Вирджиния, Уисконсин и Уайоминг.
Най-ниската такса е в Хавай – от $50, а най-високата е във щата Вашингтон – $255.
Математиката на електрическите коли
Делът на електрически автомобили в САЩ расте изключително бързо, а с него намаляват парите за финансиране на пътища. От 2018 г. до 2023 г. е нараснал от 2.1% от всички коли до над 7% през 2023.
Въпреки това, първоначалната инвестиция в електрическо превозно средство остава значително по-висока. Електрическият модел на Ford F-150 Lightning струва $60 000, докато този конвенционален двигател струва $34 000.
Все пак, инвестицията се отплаща сравнително бързо. Спестяването идва от цената на електричеството – много по-ниска от цената на петрола. Според Тексаския департамент по транспорта, собствениците на електрически коли могат да очакват да спестят между $500 и $1500 годишно.
Също така, някои модели електрически коли подлежат на федерална данъчна субсидия. Такъв пример е Model 3 на компанията Tesla, който струва над $40 000. Субсидията за него е до $7 500.
Още по темата:
Пазарният дял на електрическите коли в ЕС мина 20% за първи път в историята