Юни традиционно е месецът, в който светът отбелязва Прайд – време за видимост и солидарност с ЛГБТИК+ общността и неравенствата, които все още срещат в обществото. С други думи, това означава “кампания за активиране на гордостта”. През изминалите години се наблюдаваше все по-активно участие на световните брандове в тези чествания. Компаниите се включваха по редица начини – сменяха логата си в социалните мрежи с цветове на дъгата, провеждаха мащабни маркетингови кампании, пускаха специални серии от продукти, които бяха разположени на техните витрини и уебсайтове, и подкрепяха неправителствени организации, работещи целогодишно за правата и благосъстоянието на ЛГБТИК+ хората.
Тези инициативи имаха за цел от една страна да демонстрират подкрепа и приемане, а от друга, да помагат за нормализирането и видимостта на общността. Потребителите очакваха да видят любимите си марки да застанат зад каузата, а компаниите от своя страна виждаха в това възможност да покажат своите ценности и да достигнат до по-широк кръг от клиенти.
Ситуацията през 2025
През 2025 година обаче, на фона на засилващия се отпор срещу многообразието и приобщаването в световен мащаб, се наблюдава осезаема промяна. Макар да не липсват напълно цветовете на дъгата и специални селекции от продукти, тяхното присъствие е видимо по-ограничено. Усеща се едно по-предпазливо и приглушено отбелязване на Прайд месеца.
Вериги като Target в САЩ, които в миналото бяха изключително активни с обширни колекции от Прайд продукти, тази година предлагат своите специални артикули само в избрани магазини, като пълната гама е достъпна предимно онлайн. Тази стратегия вероятно е резултат от политически натиск, който накара някои компании да преосмислят видимостта на своите инициативи за многообразие.
В България също месецът протича по-тихо от обичайното. Докато предишни години можеше да се забележи по-голяма активност от страна на различни чуждестранни брандове, тази година публичните прояви на подкрепа са по-дискретни. Това в никакъв случай не означава, че подкрепата е изчезнала, а по-скоро, че тя е придобила по-малко видима форма.
Значението на Прайд
Въпреки тази промяна, значението и важността на Прайд месеца остава непроменена. Независимо дали с ярки кампании или с по-тихи жестове, същността на Прайд е във видимостта, приемането и солидарността. Истинската подкрепа не се изчерпва с маркетингови кампании, а е постоянна и целогодишна ангажираност с ценностите на многообразието и човешките права. Ако идеята на компаниите е да покажат колко прогресивни са, без всъщност да предприемат никакви действия в полза или за придвижване напред на правата на ЛГБТК+, това е пинкуошинг. Компаниите могат да покажат своя ангажимент чрез действия и така те да допринесат за истинска обществена промяна.