В бизнеса креативността играе ключова роля за развитието и конкурентоспособността. Понякога само една идея ни дели от това да не сме просто добри, а да сме номер 1. Брилянтните идеи често лежат под повърхността на мисловните ни потоци и чакат да влязат в обращение. Някои дребни детайли в организацията на работния процес могат да се окажат отправната точка за креативността. Нека видим кои са те.
Кои практики в работното ежедневие най-често отключват креативността?
Ще започна с това, какво убива креативността и това е страхът от допускане на грешки. Поради тази причина процесът, който е много познат в маркетинг средите (рекламата) като „брейнсторминг“ включва това хората да казват гласно всяка идея, която им мине през ума по даден казус, без да се страхуват дали ще прозвучи странно, глупаво или, че не е подходящо решение. Това премахва бариерата, която е свързана със страх от грешки.
В Google използват прилагат практика, която позволява на служителите да използват 20% от работното си време в експерименти. Това им позволява да прилагат на практика всяка идея, без да се страхуват. Именно това време за креативност и липса на страх от грешка ражда едни от най-популярните продукти на Google като Gmail например.
Друго, което може да подпомага креативността е подредеността в офисите и чистотата. Знам, че за някои може да прозвучи съвсем логично, но практиката не винаги споделя този факт. Подредените пространства, в които има „въздух“ и не са претрупани с вещи, папки и т.н. предразполагат изключително добре човек да се чувства спокоен и да има възможност да мисли и да успява да си „подрежда“ мислите. Има много изследвания по темата и дори някой да обича „творческия“ хаос, на подсъзнателно ниво това силно натоварва и изморява, което пък влияе на креативността.
Има ли значение конкретната подредба на офис пространството за креативността на екипите?
Има огромно значение! Не случайно работата на дизайнерите често се преплита с психологията и начина на възприемане на даден обект, пространство, цвят, музика, пропорции и т.н.
Умно подредените офиси могат да създават редица ключови ползи като: менталното и физическо здраве на служителите; задържането на служителите и намаляването на текучеството; повишаване на производителността и удоволствието от работата; подсилване на креативността.
Друго, което отключва креативността е възможността на служителите да променят работното си място, а именно да не са длъжни да седят само на едно бюро, а да могат да се местят на различни удбни и приятни места за тях из офиса и извън него. Седенето на едно и също място не отключва креативността.
Креативността не може да се отключи, ако човек е силно притеснен, ако не са срещнати базовите му нужди като физическо и психическо благоденствие. Тук е момента да отправя комплимент към компаниите, които създават допълнително облекчение в ежедневието на служителите си, като създават центрове за грижа за децата на служителите.
Какво е „brain room” и какви ползи носи в работния процес?
Това е пространство, създадено с цел да разпалва творчеството и сътрудничеството в работна среда. Подобни помещения имат за цел да адресират това, което правят в маркетинг агенциите и подобни креативни професии. Но лично аз смятам, че компаниите, които създават brain room пропускат нещо много ключово. Brain room сама по себе си не може да отключи креативността на служителите, ако цялата култура на организацията е в противовес на провокирането на креативност.
За да имат тези помещения смисъл, останалата част на офиса също трябва да е подчинена на същата идея – свобода, общуване, артистичност, дизайн, който е създаден с мисъл за благосъстоянието на хората. Това е приложимо дори в по-праволинейни и строги професии.
Освен brain rooms трябва да се създава възможност служителите да се уединяват, да почиват, да се отпускат. Не всеки се чувства добре да работи в отворено офис пространство, непрекъснатите външни стимулации изморяват хора като интровертите например.
Как отношението към допускането на грешки влияе върху креативността?
Всеки успешен човек е станал такъв не защото е перфектен, а защото е допуснал достатъчно грешки, за да се научи кое работи и как да се усъвършенства. Само този, който никога нищо не е опитвал, не се е провалял. Успехът идва при смелите, експериментаторите, тези, които приемат провала не като крайна дестинация, а като стъпка към подобряването на процеса.
Никой човек не е безгрешен или перфектен, но грешките са пътят към това да се намаляват грешките, защото вече знаем кое работи и кое не. Ако умеем да си вадим изводи и бележки, разбира се.
Какви съвети бихте дали на ръководителите на екипи за увеличаване на креативността при служителите?
Всички знаем, че работата се превръща във втори дом, но нека този дом да е също толкова уютен и предразполагащ! Ако преди пандемията фокус на работодателите беше да помогнат на служителите да работят от дома, сега виждаме, че все повече компании искат да върнат служителите обратно в офисите. Затова трябва да превърнат атмосферата в офисите в едно по-привличащо и приятно място, близко до това на дома. Огромна част от хората свикнала с това да работят от дома, а това има редица предимства – спокойствие, лично пространство, неформално облекло, икономически ползи като това да не трябва да се харчи за път и храна, спестяване на време и т.н. Разбира се и офисите имат редица силни страни, но времената се променят, както и се променят очакванията на служителите за това какво е приятно работно място.
Флоуресцентната офис светлина уморява и създава студена атмосфера. Сивите тонове в офисите, липсата на растения и достатъчно слънчева светлина изпива жизнените сили на служителите. Създайте уют като комбинирате функционалността и свежите елементи. Топлата светлина създава мекота в атмосферата. Акценти и грижа по отношения на храната и напитките е още по-ключова днес, когато хората усетиха комфорта на това да работят от дома и да имат бърз достъп до вкусна храна и напитки. Сега вече това е не просто препоръчително, а почти задължително. Петъците с пица не са достатъчни.
Важно е да се работи не само по отношения на дизайна и храната, а да се създава пространство, в което служителите да взаимодействат и общуват. Не малка част от служителите свързват работното място с позитивни асоциации именно заради отношенията с колегите. Когато това не е налице, е важно да се работи с външен специалист, за да се регистрират проблемите и да се помогне на служителите да намират общ език.