Започването на разговори по чувствителни теми, включително раса, пол, способности и политическа идеология, може да бъде трудно. Провеждането на конструктивен разговор е още по-сложно. Когнитивно-поведенческите психолози Анатасия С. Ким и Алисия дел Прадо са разработили модел, който да помогне да се изследват целите и ценностите, които стоят в основата на желанието да обсъждате трудни теми.
Тяхната книга „Време е да говорим (и да слушаме)“ дава насоки как да се подходи към трудни разговори с емпатия и разбиране към онези, които може да имат противоположни възгледи.
Защо темата е чувствителна?
Като първа стъпка в своя модел, авторите канят читателя да определи причините, поради които този тип разговори са трудни. След дефиниране какво прави темата чувствителна, важно е човек да се запита защо иска да проведе диалог с някого на противоположното мнение.
Може би иска да подобри връзката си с някого, като преодолее различията си. Възможно е някой да е разстроил човека, като е казал нещо обидно, и затова се надява на разясняване на ситуацията, облекчение или на по-голямо чувство на спокойствие. Може би иска да даде своя принос към текущ дебат или да разшири собствената си гледна точка по определен въпрос.
Силните емоции понякога възпрепятстват провеждането на конструктивен разговор. Признаването им и тяхното управление помагат да не се стига до импулсивни изблици и реакции.
Честност и комуникация
Начинът, по който се каже нещо, е също толкова важен колкото и казаното. Целта е да се проведе честен, но деликатен и уважителен разговор. Таймингът на разговора също е важен. Не бива да е минало дълго време от случилото се.
Структурата на разговора, според авторите, трябва да следва модел от три части – „защо“, „аз“, „какво искам“. В първата част се започва с това защо именно с този човек се инициира такъв разговор. В частта, в която човек споделя за себе си, опита и емоционалната реакция помагат за разбирането. Пример за това е „Почувствах се наранен/а от това, което мисля, че те чух да казваш“. На финала, трябва да се каже каква е целта и какво човек иска да постигне от този разговор. „Бих искал да се срещнем по някое време, за да изясним всички недоразумения“ е друг начин да поканите някого на разговор.
Слушането е по-сложно, отколкото човек предполага. Авторите съветват човек да се съсредоточим върху това, което казва другият човек, вместо да подготвяме отговора си, докато той/тя още говори. Внимателното слушане ще помогне да бъде разбрано по-добре намерението на говорещия.
Създаване на навик
След конструктивен разговор, човек трябва да отдели малко време за размисъл, да помисли за разговора си, да се поучи от него, и да открие къде и как може да се подобри. Не трябва човек да се анализира прекомерно или да се критикува, ако разговорът не е протекъл според очакванията. Вината не е в другия човек.
Бариерите пред конструктивните разговори са трудни да се предвидят. Това обаче не бива да отказва хората да ги провеждат. Участието в конструктивни разговори изисква практика, но с времето става по-лесно.