Европейският съюз планира да да завиши целите си за въглеродна неутралност въпреки бушуващата енергийна криза. Изпълнителният зам.-председател на Европейската комисия, отговарящ за Зелената сделка, Франс Тимерманс обяви по време на екологичната конференция на ООН (COP27) актуализирана цел – редуциране на емисиите в Блока с 57% до 2030 г. Това е два процентни пункта над предишната цел, предава Euronews Green.
Актуализираната цел, използваща за база нивата на емисиите през 1990 г., доказва, че ЕС е ангажиран с действия в областта на околната среда, казва Тимерманс.
Щастлив съм да съобщя тук днес, че ЕС е готов да актуализира нашия NDC, отразявайки тази по-мащабна амбиция“, каза той, по време на конференцията COP27 в Шарм Ел Шейх.
NDC, или национално определени приноси, представляват необвързващи планове на всяка страна за борба с изменението на климата.
Не позволявайте на никого да ви каже, че ЕС прави крачка назад“, добавя Тимерманс.
Въпреки това активистите призовават за още по-радикална цел, като осмяха новата европейска политика. Киара Мартинели, директор на CAN Europe, твърди, че увеличението от два процентни пункта „е далеч от така необходимите 65%, което е справедливият дял, който ЕС трябва да поеме за глобално ограничаване на температурата до прага от 1.5°C“.
Това малко увеличение, обявено днес на COP27, не отговаря на призивите от най-уязвимите страни на първа линия. Ако ЕС, с тежка история на емисии на парникови газове, не поведе смекчаването на изменението на климата, кой ще го направи?“
Каква е политиката на ЕС в областта на климата?
Целта за намаление от 57% е част от плана на ЕС „Fit for 55“. Този пакет от политики има стремежа да постигне нетната въглеродна нула до 2050 г. За да се случи това, държавите се обръщат към възобновяемата енергия.
ЕС също така разработи система за търговия с емисии – пазар за въглеродни патенти, които могат да се търгуват между източниците на емисии. Броят на наличните разрешителни постепенно намалява.
Други инициативи включват увеличаване на инвестициите в електрически автомобили. От 2035 г. Блокът ще изисква всички нови превозни средства да бъдат с нулеви емисии, което на практика ще забрани дизелови и бензинови автомобили. Въпреки това активистите настояват, че ЕС трябва да направи повече.
CAN Europe анализира дали съществуващите обещания държат Европа далеч от целта на Парижкото споразумение, която е да се поддържа средната глобална температура под 1.5 градуса по Целзий над прединдустриалното ниво. Заключението е, че целта на ЕС за намаляване на емисиите трябва да бъде повишена до 65%, за да се избегнат опустошителни покачвания на температурата. Според доклада ЕС може да достигне нетни нулеви емисии до 2040 г., ако бъдат предприети по-мащабни действия за климата.