Стартъпите са фундаментална част от корпоративния свят. Те са двете страни на една монета, а монетата, в случая, е груба метафора на инвестиционния капитал. Конкуренцията между нововъзникващите компании, които произвеждат специфични продукти, решения на специфични проблеми, обаче, е голяма. И те имат нужда от цялата помощ на света, за да избутат вълнуващата си идея до пазара.
Това бе темата на панел по време на събитието за устойчиви теми и зелени стартъпи GreenUP Boost 2023. Модератор на дискусията бе Главният редактор на ESGnews.bg Божидара Живкова.
В рамките на дискусията се събраха Калина Миланова (European Law Firm), Любомир Стайков (Alfastar Capital), Дочка Василева (Fund of Funds), Любомир Филипов (Veolia). Те представляваха различните етапи, през които един стартъп преминава докато реализира своята идея, както и уникални прозрения от структурите и решенията, които подкрепят младите компании.
Ролята на корпорациите
Любомир Филипов, Директор Стратегически партньорства и проекти в “Софийска вода”, част от Веолия обясни, че в комапниите на Европа тече трансформация и глад за иновации. Голяма част от това се дължи на регулаторния натиск към зелен преход.
Лайтмотив на последните няколко години при нас е не само корпоративни печалби и таргети, но и екологична трансформация. Големите компании имат своята роля да живеем в по-устойчив свят“.
Той поясни, че Veolia търси иновативни решения в областта на водите, ключови за България и София. Компанията е създала два хъба за иновации, свързани с водата, като идеята им е да валидират новите идеи. Това е едно от най-големите притеснения за инвеститорите, които винаги търсят да бъдат максимално сигурни в парите си.
Що се отнася до корпорациите и тяхното инвестиционно участие в стартъпи, той ги определи като баба и дядо. „Там всичко е спокойно, всичко се движи бавно“. Те търсят устойчивост, сигурност, спокойствие и знанието, че дългосрочната инвестиция ще може да се изпълни.
Стартъпите са като млади гаджета. Там нещата се случват бързо, динамично и експлозивно. Често се карат и понякога бързо се разделят. Ние искаме да инвестираме в нещо за няколко години, те след два месеца се изпокарали и са развалили компанията. Бъдете стабилни сериозни и предсказуеми. В корпорациите нещата стават бавно”, посъветва той.
Слабата бизнес страна на проектите е друг пропуск на сектора, според Филипов. Много често стартъпите са плод на идеята на много тесни специалисти, а екипите им страдат от липса на визия за бизнес. Корпорациите се интересуват от пари.
Адвокатите и стартъпите
Според Калина Миланова, член на борда на European Law Firm и съдружник на българския ѝ представител Milanova & Partners, друг голям пропуск е и липсата на съвтници по правните въпроси – адвокати. Те са изключително важни и за двете страни в подобна сделка, защото те могат да ги предпазят от излишен риск или нежелания резултат на някои инвестиции.
Тя обясни, че в общи линии има два начина един стартъп да вземе капитал. Единият вариант е да получат пари на заем с висока лихва, другият вариант е инвеститорите да станат съдружници. В този случай една млада компания трябва да допусне друга да влезе в нейните управленски структури и да има много сериозна тежест върху взимането на решения.
Трети вариант е така наречените конвертируеми заеми, с които инвеститорите минимизират риска. В такъв случай, след договорен период от време, капиталовложителите имат възможността да изберат дали да получат заема си с лихва или да го обърнат в дялове на фирмата.
Тя поясни, че корпоративните фондове за рискови инвестиции са до голяма степен бъдещето на връзката между компаниите и стартъпите, защото те са способни да създават иновации, стига да се менажират достатъчно гъвкаво. В същото време това е начин за големите да улавят инвоациите на пазара.
Още по темата: