ESG News

Служителите изграждат образа на компанията

Евелина Великова, управител "Обучение и развитие" и "Регион Продажби в dm България

Споделяне:

Благосъстоянието, развитието и редуцирането на стреса са три основни предпоставки за щастливия и лоялен служител. Компаниите трябва да осъзнаят важността от това, да предоставят възможност за развитие и пространство за реализация.

Тези тези обсъдихме с Евелина Великова, управител на dm България, отговаряща за „Обучение и развитие“ и „Регион продажби“. Тя е част от ръководството на компанията от основаването ѝ в България през 2008 г.

Г-жо Великова, как Вашата компания допринася за благосъстоянието на служителите?

За нас служителите са хората, които ежедневно изграждат образа на dm в нашите над 100 магазина и са връзката с хората, които разчитат на нас. Затова е много важно колегите ни да идват на работа щастливи и да предават това усещане на клиентите. Това не се постига само със заплата или със социални придобивки, а с конкретни действия и инициативи.

Нашето мото „Живей работата си различно“ изразява философията ни да сме компания, която носи промяна, и е добрият пример. Ние вярваме, че тази промяна трябва да започне отвътре. Нашият стремеж и ангажимент са да създадем неповторима работна среда, в която служителите ни да се чувстват щастливи и идването на работа да им носи същото удоволствие, както и прибирането вкъщи.

Според наше проучване, за близо 70% от хората животът започва след края на работното време. Ние искаме да променим това и колегите ни да изпитват радост и когато са в магазина, в офиса или в логистичния ни център. Първата стъпка е да осигурим правилния баланс между работа и личен живот и да повишим качеството на времето, прекарано на работа. Работното време в компанията е съобразено с индивидуалните потребности на служителите. Ние се отнасяме с разбиране към нуждите на младите родители, предлагаме гъвкави възможности за желаещите да учат в университет и сме насреща да откликнем на всеки казус и да подкрепим колегите си.

Разбира се, осигуряваме и редица социални придобивки за хората в компанията. Сред тях са допълнително здравно осигуряване, регулярни отстъпки за пазаруване в магазините ни и транспорт за колегите от логистичния център в Елин Пелин. Освен това, за хората в централния офис осигуряваме кратък петък, пресни плодове и дори има възможност за масаж и за почивка в специално обособени зони.

Какво правят българските ритейл компании за развитието на служителите си?

Българските ритейлъри са наясно, че лоялността на хората към даден бранд до голяма степен зависи от служителите в магазините. Затова все повече инвестират в тяхното обучение и повишаване на квалификацията. Според мен вече отмина времето на „универсалния“ продавач-консултант и се залага на специализацията. В хранителните супермаркети има хора, които познават особеностите в продажбата на плодове и зеленчуци, а в магазините за техника има консултанти, които имат познания за битова техника и компютри. Тази специализация е плод на множество обучения, които компаниите осигуряват за своите служители.

Ние в dm не само че имаме широкообхватна програма за продуктови обучения, но и организираме тренинги за работа с клиенти, за разрешаване на конфликти, за управление на проекти и много други умения, които са полезни не само в работата, но и в живота. Като добър работодател, ние отиваме още по-далече, като въвеждаме професии, които допреди няколко години бяха непознати в България. Пример за това е обучението за дрогеристи за нашите колеги, което е базирано на австрийска програма, но се провежда в специализирани гимназии в страната. Благодарение на това, в магазините ни има отлично подготвени консултанти, които могат да помогнат на хората да се ориентират в разнообразието от над 16 000 дрогерийни стоки, които предлагаме. Радостни сме, че успяхме да въведем тази професия и в системата за дуално обучение и освен нашите колеги вече повече от 100 ученици се обучават по нея.

Ние даваме и разнообразни възможности за развитие на хората. Затова обявяваме свободните позиции първо сред колегите ни, подкрепяме служителите да сменят отдели и да поемат различни отговорности. Така всеки може да открие най-подходящата за него позиция и по този начин да се чувства щастлив на работа. Мога да кажа, че хората в dm оценяват нашите усилия и затова в нашата компания текучеството, особено при административните позиции, е ниско.

Наблюдава ли се бърнаут сред служителите? Какво трябва да се направи, за да се предотврати?

Според мен не може да се говори за масова вълна на т. нар. „бърнаут“. Да, през последните години определено се наблюдава умора сред много служители, която се дължи на по-голямото психическо натоварване заради COVID пандемията. Това се наблюдава особено ясно сред служителите на компании, които бяха на първа линия, и ежедневно контактуваха с клиенти. Такива са хората от търговските вериги, фармацевти, доставчици и така нататък.

И тук мога да кажа, че българските работодатели реагираха гъвкаво и адекватно с въвеждане на дистанционна работа, осигуряване на средства за защита, на ваксини за служителите си и така нататък. Ние в dm разширихме обхвата на хоум офиса, разделихме екипите в магазините и логистичния център и осигурихме витамини. Мога да кажа, че мерките, които предприехме в нашата компания надхвърлиха изискванията на здравните власти.

След отслабването на COVID вълната, ние не само продължихме програмата за подкрепа на служителите, но и я разширихме. Започнахме да реализираме редица инициативи като част от кампанията „Живей работата си различно“. Организирахме различни обучения и семинари, които да вдъхновят нашите колеги и да ги мотивират всеки ден да стават все по-добра версия на себе си, а и да се погрижат за психологическото им здраве. Те са с утвърдени специалисти, като психолога и психотелесен терапевт Мадлен Алгафари, Биляна Савова, която е идеолог и визионер на програмата План да Бъда/Plan to Be, и много други експерти.

Kaкво правят корпорациите, а и dm в частност, по отношение на неравенството?

Ние в dm уважаваме индивидуалността и подкрепяме способностите, нуждите и потребностите на всеки един човек в неговата различност. В това отношение, аз бих могла да дам няколко конкретни примера от практиката ни в България. На първо място, ние внасяме в България добри международни практики, които не допускат каквато и да е дискриминация. В този смисъл приветстваме разнообразието и при нас хора от различни поколения, култури и вярвания изграждат страхотни екипи.

Работим активно и за приобщаването на хора в неравностойно положение. Например, предлагаме работа на хора с различни заболявания, като съобразяваме позицията със способностите им. Освен това, помагаме и на бежанци от Украйна да се интегрират в обществото, като им даваме възможност за работа според квалификациите и уменията им.

Запишете се за нашия бюлетин

Споделяне

Свързани Новини

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Най-четени

ТЕНДЕНЦИИ