Транспортът в Европа е отговорен за около 25 процента от въглеродните емисии на континента. Значителна част от това количество идва от тежкотоварни превозни средства.
Транспортирането на стоки не е нещо, без което не можем да живеем – освен ако не искаме празни магазини и супермаркети. Но как можем да намалим въздействието на транспорта върху околната среда?
Декарбонизиране на подвижния парк
Очаква се камион, произведен в момента, да издържи около 15 – 20 години, което означава, че има много стари камиони, които се движат из Европа, пише Евронюз.
Би било практически невъзможно и непрактично поради различни причини да се премахнат всички стари превозни средства от пътя и да се заменят с най-новите и най-ефективни камиони.
Проучваме всякакви варианти за камиони, захранвани със слънчева енергия“, казва Ерик Фолгрим, технологичен лидер за дизайн на превозни средства в Scania. “Лично аз бях концентриран върху идеята за камиони с електрически батерии, които имаме в момента. Преди 10 до 15 години те бяха твърде скъпи, но с повишена енергийна плътност и по-ниски разходи, изведнъж стана интересно. Идеята всъщност е сходна с използването на слънчева енергия – ако ефективността се увеличи и разходите продължат да намаляват, в един момент ще си струва. И това е, което се опитваме да проучим“, казва още той.
Как работи соларният хибриден камион?
Камионът има две части – предна „влекач“ и задна „ремарке“. Това, което Scania, в партньорство с университета в Упсала, разработи, е ремарке, покрито със слънчеви панели.
В допълнение към това можете да получите и динамично зареждане. Така вие всъщност зареждате, докато шофирате, което е голяма полза от това да имате панелите на камиона, а не отстрани на пътя“, обяснява Фолгрим.
Това, което екипът му в Scania все още се опитва да усъвършенства, е да накара ремаркето, покрито със слънчеви панели, да действа по същество като независимо захранвано електрическо превозно средство. Това би означавало, че може да се прикачи както към стар трактор с вътрешно горене, така и към модерен хибриден. И ще направи ремаркето уникално.
Предварителните данни от тестване на соларно ремарке с двигател с вътрешно горене предполагат, че това може да намали разхода на гориво с около 40 процента.
Кога ще видим слънчеви хибридни камиони по пътищата?
Слънчевите хибридни камиони в момента се тестват по пътищата в Швеция, като опитите ще продължат през 2024 г. Може да изглежда като странен избор да се тества продукт, захранван със слънчева енергия, в страна, която има много малко слънце през зимата, но Фолгрим коментира това по следния начинМ
Идеята беше, че ако работи тук в Швеция, ще работи навсякъде. И знаете ли, ако отидете в Испания или Австралия или някъде другаде, където е много по-слънчево, тогава очевидно ще получите много повече ползи от самия камион“, добавя той.
Едно от ключовите предизвикателства в този процес, според него, е намирането на подходящи слънчеви панели.
Повечето панели са направени за къщи, нали? Така че те са създадени да бъдат поставени върху статични къщи. В автомобилния сектор имаме проблем, че е изложен на мръсотия или пък клони, които висят над пътищата и остъргват страните. Така че самите панели, тези, които сме използвали, всъщност са много леки и много здрави, много издръжливи. Но в допълнение към това трябва да имате и някои функции за безопасност, които в случай на авария няма да направят късо съединение“, казва още Фолгрим.
Прочетете още:
Може ли слънчевата енергия да направи пътуването с влак по-зелено?