Докато Индия “соларизира” своите железници, някои европейски страни също осъзнават потенциала на захранваните от слънцето влакове. Индийската железопътна мрежа инсталира слънчеви панели на площ от над 1000 хектара. Централната жп линия, една от 18-те зони в страната, се е ангажирала с развитието на 1 мегават (MW) слънчеви модули на 81 точки в цялата си мрежа, съобщава Euronews Green.
Това е част от нарастващата тенденция железниците да използват големите си портфейли от земя, за да стават по-зелени и да помогнат за постигане на националните цели за възобновяема енергия.
За да улесним инсталирането на соларните централи, ние идентифицирахме около 1093 хектара свободна или неизползвана железопътна земя. Тези места притежават огромен потенциал за развитие на инфраструктура за слънчева енергия и ще помогнат за по-нататъшното намаляване на въглеродните емисии на индийската железница“, обяснява Шиврадж Манаспуре, главен служител по връзки с обществеността на железницата.
Central Railway, първата пътническа жп линия в Индия, е осигурила търг за слънчева централа с капацитет 1 MW под формата на споразумение за закупуване на електроенергия (PPA) – договор, съставен между производител на електроенергия и потребител. Според SolarPower Europe все повече и повече железопътни компании подписват PPA в цяла Европа.
„Соларизиращите“ железопътни гари ще помогнат на Индия да стане „Атма-Нирбхар“ – което означава самостоятелна, според прессъобщението на Министерството на железниците. До декември 2023 г. тя има за цел да постигне 100 процента електрификация.
Железопътната линия със седалище в Мумбай също играе своята роля, като инсталира слънчеви панели на покрива на множество гари. И се стреми да разработи друга слънчева централа с мощност 1 MW в Пуна чрез PPA.
Каква е ситуацията в Европа?
В цяла Европа става почти стандарт за железниците да разполагат с някаква PPA система за източник на възобновяема енергия, казва Бетани Мебан, говорител на SolarPower Europe. Френско-белгийският оператор на високоскоростни влакове Thalys използва 100 процента зелена енергия за всички влакове, преминаващи през Франция, Белгия и Германия от 2020 г. насам.
Deutsche-Bahn казва, че е най-големият потребител на възобновяема енергия в Германия днес, отчасти чрез собствените си соларни централи. Докато PKP Polish Rails разполага с най-голямата железопътна „мощна банка“ в Европа – съоръжение за съхранение, използващо излишната тяга, за да захранва около 1500 пътнически и товарни влака на регионални и дълги разстояния всеки месец.
Белгийската национална железопътна компания SNCB вдига летвата със слънчева енергия на покрива, като монтира 20 000 панела на своите станции и сгради. А френската SNCF направи крачка напред, като стартира специално дъщерно дружество за разработване на соларни проекти.
С нарастващата привлекателност на пътуването с железопътен транспорт, благодарение на зеления отпечатък на влака срещу самолета, източниците на възобновяема енергия наистина подкрепят щадящите планетата точки за продажба”, коментира Мебан.
Швейцарската стартираща компания Sun-Ways разгръща панели „като килими“ върху пистата близо до гара в западна Швейцария. Deutsche-Bahn изпробва подобен проект с британската компания Bankset, закрепвайки панели към траверсите между коловозите.
Прочетете още:
80 нови електрически влака благодарение на Плана за възстановяване и устойчивост