Американската космическа агенция НАСА работи върху батерии от ново поколение, които имат потенциала да девъглеродизират авиацията. Новите батерии са в твърдо състояние и са направени от сяра и селен, за разлика от стандартните литиево-йонни течни батерии, предаде Euronews.
Според експертите, новото изобретение е по-безопасно от настоящата технология, защото е по-малко запалимо и по-ефективно. Тези качества могат да направят експерименталната нова батерия подходяща за авиацията.
Експлозивните батерии
Секторът авиация отговаря за около 2.4% от световните емисии на CO2. Въпреки прoведените години наред проучвания, към момента няма открит начин за електрификация на този транспорт, като емисиите се елиминират напълно.
Настоящата технология на литиево-йонни батерии е подходяща единствено за леки и малки летателни уреди като дронове. Основната причина е, че конвенционалните нямат достатъчно мощност и дълготрайност.
Освен това, те не са достатъчно безопасни, за да служат на авиацията – защото са изключително запалими. Затова и на пътниците в гражданската авиация е забранено да носят лаптопи и лични устройства в чекирания си багаж.
Новата технология
Батериите, които разработват учените от НАСА, не използват течни химикали. Това е основният рисков фактор при конвенционалните батерии. Тези субстанции не са достатъчно инертни и могат да претърпят верижна реакция, която да ги загрее и възпламени.
Проектът на НАСА се казва Батерии в твърдо състояние за подсилено зареждане (Solid-state Architecture Batteries for Enhanced Rechargeability and Safety – SABERS). Както подсказва името, вместо течност, изобретението използва химикали в твърдо състояние. Според прессъобщение на Космическата агенция, това е по-безопасна алтернатива.
Освен това, СЕЙБЪР батериите имат достатъчно мощност и енергоефективност, за да захранят самолет. Ако случайно се повредят, твърдата им сърцевина пречи на верижна реакция и запалване.
Прототип на СЕЙБЪР използва микс от сяра и селен. Проектът произвежда 500 ват-часа на килограм батерия. Това е двойно повече от стандартен литиево-йонен еквивалент.
Според експертите, тестваната технология може да издържа два пъти по-високи температури в сравнение с конвенционалните батерии.
Още по темата:
Коя държава има голям шанс да се превърне във водещ производител на устойчиво самолетно гориво?