ESG News

Екологичната цена на батериите ‎

В зависимост от тяхната употреба и естество, въздействието им върху околната среда варира значително

Споделяне:

Батериите безспорно са част от живота на хората. Използват се за безброй неща – в телефоните, в електрическите коли, дори в парковете от соларни панели. Те са нужни, за да бъде съхранена произведена по-рано енергия, която да бъде използвана по-късно. Двата основни вида батерии са оловно-киселинните и литиево-йонните. В зависимост от тяхната употреба и естество, въздействието им върху околната среда варира значително.

Оловно-киселинните ‎батерии

Този тип батерии се състоят от два електрода, потопени в разтвор на сярна киселина. Тази технология е по-стара, но е и по-издръжлива, ефективна и подлежи на рециклиране. Недостатъкът е голямото тегло.

Колкото по-високо е качеството на батерията, толкова повече олово съдържа тя и това не е без съответния екологичен отпечатък. Изчислено е, че производството на 30 kWh батерия ще генерира около пет тона въглероден диоксид.

Добрите новини са, че 99% от оловно-киселинните батерии, които са и най-широко използваните, могат да се рециклират. Оловото се възстановява, както и пластмасовата тава на батерията, след като тя бъде нарязана на парчета. Що се отнася до електролита, течността на дъното на батерията, съставена от киселина и вода, може да бъде възстановена и използвана повторно като част от индустрията или разложена чрез отстраняване на водата, така че накрая да се използва само киселината.

Литиево-йонни батерии

Те имат по-нов произход, който се основава на обратим обмен на литиеви йони между положителен електрод (литиево-преходен метален оксид) и отрицателен графитен електрод. Тяхното предимство е голямото количество енергия, която може да съхрани. Основният недостатък е високата цена, която дълго време ограничаваше използването им само до малки системи, като часовници или мобилни телефони. Сега обаче се среща все по-често, например в лаптопи и електрически автомобили.

Литий се добива в Боливия, където е 17% от световното производство, както и в Аржентина, Чили, Афганистан и други. Добивът на метала, който използва много вода, води и до множество проблеми, като замърсяване на почвата и намаляване на водните запаси. За високата екологична цена на добива на литий в Боливия разказа National Geographic още през 2019 г.

Въпреки че рециклирането на литиево-йонни батерии е технически възможно, литият почти никога не се рециклира. Това е много притеснително, особено когато се вземе предвид, че батерия за електрически автомобил съдържа между три и пет килограма литий.

И все пак, човек трудно може да си представи съвременното ежедневие без батериите. Както при ‎всички други продукти, които използваме и които имат значителен въглероден отпечатък, ‎например смартфоните, за да намали въглеродния си отпечатък, човек трябва да се постарае ‎батериите да издържат възможно най-дълго. ‎

Цинково-въглеродна батерия

Научно казано, цинково-въглеродната батерия е суха клетъчна първична батерия, която осигурява постоянен електрически ток от електрохимичната реакция между цинк и манганов диоксид в присъствието на електролит. Познаваме я още като батерията, която хората поставят в много устройства в дома или офиса, като дистанционно управление или в стенните часовници. Когато е възможно, по-екологичният избор е да не се купуват батерии за еднократна употреба. Батерии за многократна употреба са добра алтернатива, тъй като ползите от тях са много. Освен че пестят пари на потребителите им, те пестят ресурси и пазят околната среда. Недостатък е, че има лимит на броя цикли на презареждане, но все пак те имат експлоатационен живот от няколко години и могат да се презареждат до 500 или повече пъти.

Презареждаемите батерии могат да се използват многократно, затова трябва да се произвеждат в по-малък брой в световен мащаб, отколкото при разновидностите за еднократна употреба. Доказано е, че този тип батерии консумират до 23 пъти по-малко невъзобновяеми природни ресурси от батериите за еднократна употреба.

Ако все пак трябва да бъде закупена батерия за еднократна употреба, тя задължително трябва да се изхвърли на специалните за това места. Често в офисите и магазините има кутия за събиране на еднократни батерии.

Алтернативите

Натриево-йонните батерии са много обещаващи като алтернатива на досегашните батерии. Те са енергийно плътни, незапалими и работят добре при по-ниски температури. Натрият е евтин и изобилен в природата. Освен това, базираните на натрий батерии ще бъдат по-щадящи околната среда и дори по-евтини от литиево-йонните. Недостатъкът в момента е това, че производителността им е ограничена поради слаба издръжливост, но това е напът да се промени към по-добро.

Компания от Калифорния работи по нов проект за батерии от нанодиаманти, които биха издържали 28 000 години. Те са разработили батерия със самостоятелно захранване, направена от ядрени отпадъци, като с нея решават два проблема – нарастващата необходимост на хората от енергия, както и съхранението на опасни ядрени отпадъци. Фирмата пречиства графита в отпадъците и след това го превръща в малки диаманти, които генерират енергия.

Запишете се за нашия бюлетин

Споделяне

Свързани Новини

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Най-четени

ТЕНДЕНЦИИ