Поколението Z, родени между 1995 – 2005, е различно от останалите, с които взаимодейства на работното място. Те поставят фокус върху цялостното удовлетворение от работата и благосъстоянието. Все по-загрижени са за изменението на климата и смятат, че устойчивостта на околната среда е ключова област, в която могат да окажат влияние. Споделят също, че ангажираността на общността и общественото въздействие на организацията е важен фактор при обмислянето на потенциален работодател.
Хората от поколението Z са първото напълно цифрово поколение. Технологичните им знания са безспорни, но заради техния индивидуализъм и глобални примери за подражание, има поле за подобрение на меките им умения.
На работното място
Много мениджъри се оплакват, че служителите от поколението Z „идват късно и си тръгват рано, обличат се неподходящо и прекарват твърде много време в социалните медии“. Това е цитат от книгата „Преодоляване на разликата в меките умения: Как да преподаваме липсващите основни умения на днешните млади таланти“ на Брус Тулган. Според авторът, на много хора от поколението Z все още им липсват самосъзнание, умения за решаване на проблеми, работа в екип и умения за работа с хора.
Професионализмът изисква самооценка и способността човек да оценява своите мисли, думи и действия в контекста на приетите стандарти. Служителите от поколението Z трябва да се научат да оценяват себе си по обективни стандарти, да се запитат дали са ефективни, дали извършват висококачествена работа, дали могат да подреждат приоритетите си и дали са позитивно настроени.
Критичното мислене е важно умение за решаване на проблеми, което се основава на усвояването на най-добрите практики за прилагане в трудни ситуации. Да се научат на критично мислене, служителите от поколението Z трябва да наблегнат на проактивното учене.
Представителите на поколението Z знаят, че няма вероятност да работят в една компания през цялата си кариера или дори за много дълго време. В ерата на съкращения те знаят, че работното им място не е гарантирано или че статутът им на пълно работно време може да се превърне в непълно работно време. В тази атмосфера много служители от поколението Z не се чувстват комфортно да имат ментори, но то е полезно на всички етапи от кариерата и е често използван инструмент за развитие, с доказано благоприятно въздействие върху ефективността, увереността и напредъка в кариерата.
В търсене на баланс
В търсене на по-добър баланс между работа и свободно време и предефиниране на модела за успех, хората от поколението Z използват термина JOMO – радостта от пропускането. Това означава забавяне на темпото и изпитване на радост от това човек да не е част от всички модерни трендове.
Помагането на представителите на поколението Z да развият меките си умения насърчава хармонията на работното място, оптимизира представянето, подобрява работата в екип, повишава морала и дава възможност на представителите на поколението Z да разгърнат потенциала си.