Поколението Y, известни още като милениъли, дълго време живееха под мотото “YOLO”, съкращение от “човек живее само веднъж”. Абревиатурата за първи път се появява в интернет пространството през 2012. В следващите няколко години, милениълите избираха да не позволяват на финансовите ограничения да възпират живота им. Фокусирането върху тук и сега доведе до възхода на бързата мода, електронната търговия и икономиката на споделянето.
FOMO – страх от пропускане и неговите ефекти
Повишеното време, в което поколението Z използва социалните мрежи, води до нови феномени. FOMO, или „страх от пропускане“ е дефинирано от Кеймбридж като тревожно чувство, че човек може да пропусне важна информация, събития или преживявания, причинено от това, което виждат в социалните мрежи.
Брандовете за бърза мода се възползват от комбинация YOLO и FOMO като създават усещането за спешност у потребителите. Някои магазини зареждат дрехи няколко пъти в седмицата и провокират бързо вземане на решение, за да бъде избегнато разочарование от липсата на продукта по-късно.
В проучване, публикувано от петима учени през 2023 година, е разгледана темата как страхът от пропускане стимулира намеренията за покупка в индустрията на бързата мода.
Бързата мода засяга тежко дивата природа и екосистемите, а евтините дрехи в крайна сметка излизат много по-скъпо. Всяка година се произвежда 100 милиарда нови облекла, изработени от влакна, много от които скоро се озовават на депата. Това води до повишаване на въглеродния отпечатък.
Електронната търговия от магазините за бърза мода, и не само, пък означава повече емисии от транспорта на стоките и повече опаковки за всички артикули.
JOMO – радостта от пропускането
В търсене на по-добър баланс между работа и свободно време и предефиниране на модела за успех, се появява и термина JOMO – радостта от пропускането. Това означава забавяне на темпото и изпитване на радост от това човек да не е част от всички модерни трендове.
JOMO е тенденция при младите професионалисти, които искат да избягат от културата “винаги на линия”. Неследването на трендовете означава, че се губи необходимостта постоянно да се купуват нови дрехи или техника само защото има нов модел или мода. Това щади природата, спестява на представителите на поколението Z пари и им помага да се чувстват по-спокойни и финансово независими.
Прочетете още: