С модерните технологии е възможно, дори изкушаващо, човек да бъде винаги онлайн. Така е в течение на случващото се в компанията и бързо разбира за всички новости. Освен това хората обичат да получават бързо отговори на въпросите или проблемите си на работното място, а тези, които отговарят бързо са „винаги на линия“.
Заради динамиката на пазара на труда и все повечето хора, които работят хибридно или дистанционно, човек да бъде винаги на разположение е по-възможно от всякога. Това, обаче, крие рискове за здравето, включително менталното.
Трудност човек да се „изключи“
При работата от вкъщи, пространството, в което човек работи и където си почива стават едно. Когато работата се извършва на компютър, след края на работния ден е лесно да се „включи“ обратно в офиса при необходимост. Има предразсъдъци, свързани с това, че служителите, които са винаги на линия са по-отдадени на работата си и на компанията.
Британският психолог Джон Хакстон е публикувал свое изследване от 2019 година, в което изследва ефектите от културата „винаги на линия“. В него 28% са отговорили, че не могат да се изключат психически в края на работния ден. Общо 26% са усетили, че това влияе негативно на семейството или личния живот, а 20% докладват за изтощение.
Кой диктува този тип култура?
Понякога сферата на дейност на компанията изисква служителите да са на разположение извън стандартните часове на работа. Такива са професионалистите, заети в сферата на корпоративната сигурност, например. При ситуации техен дълг е да реагират независимо от деня или часа, в който се случва кризата.
В други случаи, обаче, културата „винаги на линия“ е нещо, което човек сам избира, макар да бъде насърчен да не работи извънредно или да ползва платения си годишен отпуск. Културата „винаги на линия“ е предизвикателство за хората, които обичат работата си, защото те са по-склонни да загубят баланса между професионалния и личния живот.
Възвръщане на баланса между личния живот и работата
Поставянето на граници е важна стъпка към баланса между личния и професионалния живот. Често се ползват автоматични имейл съобщения, които издават, че даден служител е извън офиса. Обикновено се оставя и контакт за връзка при спешни случаи, но без да се дефинира какво означава спешно.
Компаниите могат да комуникират със служителите си кога очакват да са на линия и да подчертаят, че през останалото време нямат такива изисквания. В допълнение могат да насърчат работещите да използват платения си годишен отпуск.
Работещите могат да намалят изкушението да проверяват пощата си като заглушат нотификациите вечер или през уикенда.