„Устойчиво лидерство: Трансформацията на Филип Морис България като движеща сила за социално-икономическо въздействие“ бе темата на един от най-завладяващите панели по време на форума ESG&FRIENDS 2025, организиран от ESGnews.bg.
Генералният мениджър на Филип Морис България Денис Стробикин и старши мениджърът в EY България Мирослав Джунев с помощта на модератора Божидара Живкова, главен редактор на ESGnews.bg, успяха да хвърлят светлина как устойчивото лидерство е основополагащо за успеха на трансформацията на бизнеса, задвижвана от иновациите като двигател на растежа, допринасящ и за развитието на социалната и икономическа среда.
Колко важни са иновациите?
Какво всъщност представляват иновациите? На този ключов въпрос, базирайки се на опита си във Филип Морис Интернешънъл, даде отговор генералният мениджър на ФМ България Денис Стробикин.
„Иновациите не просто повишават продуктивността, те са източник на по-добра конкурентоспособност, те подобряват стандарта на живот. Бизнесът има особено важна роля за развитието на иновациите. В исторически план иновациите са се зараждали в академичните общности, но са налагани и развивани именно от бизнеса. Най-голямата иновация в нашата индустрия е развитието на бездимните продукти. Това откритие има огромен потенциал за намаляването на вредата от тютюна и подобряването на общественото здраве. Всички във Филип Морис и лично аз сме много горди от осъществяването на тази мащабна промяна в индустрията. Искам да подчертая, че нашата компания е изцяло отдадена на този преход към бъдеще без тютюнев дим. Мащабът на промяната е гигантски – до този момент сме инвестирали близо 14 милиарда долара. Тези средства отиват в различни насоки – за разработката на тези продукти, за научна и развойна дейност, за трансформиране на нашите фабрики и предлагането на тези продукти. И тук наистина става въпрос за изцяло нова посока, тази огромна инвестиция до този момент ни носи към момента по-малко от половината от общите нетни приходи – 40% от тях се падат на бездимните продукти”, обясни Денис Стробикин.

Той разказа и какви са предизвикателствата пред това да повярваш и внедриш дадена иновация и как компания като Филип Морис Интърнешънъл действа в областта на иновациите на глобално и на местно ниво.
„Към всяка иновация в началото има известно недоверие, съществува скептицизъм, дори понякога неприязън в обществото. Амалгамата от тези настроения без никакво съмнение влияе на регулаторите. Иновацията винаги започва с визия. В нашия случай визията беше как да намалим вредата от тютюна като разработим и предложим по-малко рискови алтернативи на конвенционалните цигари без горене за всички онези пълнолетни пушачи, които иначе биха продължили да пушат, след което да ги убедим за потенциала на тези продукти. До този момент вече 38 милиона пълнолетни потребители са преминали към бездимните ни продукти на глобално ниво, които се предлагат на 95 пазара в света. Най-големите ни инвестиции са в Европа, като тук не говорим само за чисто влагане в процеса на производство. Филип Морис Интернешънъл също така подкрепя местните общности на континента. България заема важна част в тези наши усилия. Вече 400 000 пълнолетни потребители в страната са преминали на нашата водеща бездимна платформа. А ние вече 10 години продължаваме да подкрепяме местните общности в тютюнопроизводителните региони в България, както и социални и екологични инициативи и каузи”, заяви генералният мениджър на Филип Морис България.
Той не подмина и темата за устойчивото лидерство.
„Устойчивото лидерство изисква нещо много важно, а именно че нашите действия оформят бъдещето ни. Според мен е много важно истинският устойчив лидер да е способен да убеди цялата си компания, или организация, в правотата на посоката, в която води и в трансформацията, която се извършва. И не на последно място – да убеди останалите, че за да се изпълнят поставените цели, е нужно много постоянство.“
Социално-икономическото въздействие на Филип Морис България
Преди публикуването на първия местен доклад за социално-икономическото въздействие на Филип Морис България, който е изготвен от EY България, Денис Стробикин и Мирослав Джунев споделиха ключови акценти от него, като подчертаха, че трансформацията на компанията е довела до увеличаване на общите бизнес инвестиции на компанията в България.

„Цифрите са много, но ще се опитам да посоча някои от най-важните. Например – броят на наетите хора от нас в България, който непрекъснато расте. В момента за Филип Морис България са ангажирани над 600 души, пряко или косвено чрез наши партньори. Значително увеличаваме и инвестицията във веригата на доставки. От началото на трансформацията на бизнеса ни в България расте и броят на доставчиците на продукти и услуги, с които работим, в България. От тях 75% са български компании. Когато става въпрос за многообразие и включване – над 40% от мениджърските позиции в компанията ни се заемат от жени. Но ако погледнем към висшето ръководство процентът вече нараства до 72%. И отново искам да подчертая колко горди сме, че продължаваме да инвестираме и да подкрепяме местните общности в регионите, в които се отглежда тютюн чрез програмата за социална отговорност “Забавно лято, Грижовна есен”. Нека да отбележа и програмата за връщане на нашите електронни устройства за нагряване на тютюн. Само през 2024 г. 173 000 устройства бяха върнати обратно от потребителите ни. След това на някои от тях се дава нов живот, когато това е възможно, и по този начин се намалява екологичния отпечатък. Но още по-важно е, че останалите устройства се рециклират, както и аксесоарите, които ги придружават”, обясни Денис Стробикин.
Социално-икономическият доклад на Филип Морис България
Мирослав Джунев, старши мениджър в EY България, даде повече яснота относно механизма на изготвяне на доклада.
„За да се изготви такъв доклад използваме проверена методология, която включва няколко основни стъпки. Започваме със събиране на огромно количество данни – от самата компания, но също и информация от публични организации, като например НСИ и Министерството на финансите. След това анализираме тези данни спрямо Филип Морис България и икономическото, социалното и екологичното влияние на компанията. Тук важни фактори са създаването на работни места, приносът към икономиката, социални инициативи. Накрая от всичко това се изготвя самият доклад, който съдържа важни препоръки за бъдещи действия”, поясни Мирослав Джунев.

Той добави, че в доклада е анализиран периода от 2019 г. до 2023 г., започвайки от 1,11% от брутната национална добавена стойност към икономиката през 2019 г. и достигайки 1,22% през 2023 г.
“Това е индикатор от значимостта на присъствието на Филип Морис в България. Друг индикатор за ангажираността на компанията е, че са утроили персонала си от момента на започване на бизнеса в страната. Задължително трябва да споменем и положителното влияние, което Филип Морис България има в местните общности с инвестирани над 2,5 милиона лева в различни компании.“, поясни той.
Мирослав Джунев даде яснота и какви са причините социално-икономическите оценки да са от ключова важност за бизнеса при вземането на решения.
„Социално-икономическите оценки са от ключова важност по няколко причини, особено в динамичната среда, в която се намираме и в която политиката и бизнесът трябва често да променят позицията си спрямо тенденцията за устойчивост. Затова е много важно в настоящия момент да има компании, които дават положителни примери. Точно такава компания е Филип Морис, която продължава да демонстрира ангажимента си към промяната към по-добро, облягайки се на стълбове като конкурентоспособност и инвестиции в иновации”, коментира той.
По думите му важен аспект на социално-икономическите оценки е способността да се вземе информирано решение.
“Това е така, защото заинтересованите страни получават важни данни – това са хората, които изготвят и вземат политически решения, но също така и по-широката общественост. С предоставените анализи те могат да разберат по-добре дейността на дадена компания в страната, което пък е тясно свързано с изпълняване на съществуващите регулации или пък бъдещи инвестиции”.

Друг аспект според Мирослав Джунев е, че регулярното изготвяне на такива доклади помага за отчетността и прозрачността на компанията, а това от своя страна помага за изграждане на надеждна връзка с местната общност.
“С изготвянето на такъв доклад могат да преценят добре къде се намират по пътя към постигането на целите си за устойчивост. Това става чрез идентифициране не само на позитивните действия, но също и на областите, в които има нужда от подобрение и съответно служи за изготвянето на бъдещи стратегии. И последно – един добър резултат от социално-икономически доклад повдига репутацията на компанията и по този начин я прави атрактивен играч. За нови партньори, за инвеститори, за досегашни и нови клиенти, но и за привличане на по-качествени кадри“, заключи старши мениджърът на EY България.