Иван Боров е един от съоснователите на Wasteful. Българската стартъп компания се стреми да превърне обикновенните отпадъци в нещо ценно, което да може да се използва в инфраструктурата и да краси нашите градове.
По образование Иван Боров е дизайнер, завършил интериорен дизайн в Италия и работил в иновативни мебелни фирми в Милано. Той се връща в България с годините си опит с идеята да създаде нещо ново – устойчиви материали за строителство и дизайн. С група съмишленици стартира Wasteful и започват работа по първия им продукт – паве, създадено от отпадъци.
Пред ESGnews.bg той разказва каква е мисията на проекта Wasteful и по какъв начин продуктите им променят индустрията. Боров споделя как е стигнал до тази иновативна идея и защо това е нужен продукт за пазара в България.
Би ли ни разказал какво е Wasteful?
Проект, който тепърва ще се развива. В началната си фаза разбработваме материали за дизайнери и архитекти от отпадък. Това ще бъдат първите авантюристи, използвайки такива материали, защото те като “early adopters” са по-склонни да се доверят на нещо ново отколкото краен потребител или строител. В дългосрочен план се стремим към това да рециклираме материали локално в мобилна фабрика. Вярвам, че това е полезен и правилен модел. Това, което липсва в индустрията в момента, е инструмент, с който отпадъците да се рециклират локално и от голям кръг хора – предприемачи, общини. Нашата цел е да направим пластмасата ценна сама по себе си и по този начин да решим проблема с нейното разпространение в обществена среда и сред природата.
Каква е твоята роля в Wasteful?
Занимавам се с дизайна, разработката и визията на целия проект. Wasteful се зароди с идеята да промени нагласата на хората за отпадъка – дори от там идва името му Wasteful. От идеята, че прахосваме ценните ресурси, които имаме – но докога и на каква цена? Всеки от екипа се занимава с всичко. Малък екип сме и има доста неща, които трябва да се свършат. Експертизата ми е в дизайн и производство. Менажирал съм мебелно производство, имам собствено студио за дизайн, но сега изцяло съм се отдал на Wasteful.
Какво те мотивира да започнеш Wasteful?
Реших да започна Wasteful, защото вярвам, че моят опит и нагласа биха дали повече за решаването на един огромен проблем, свързан не само с отпадъка, но и начина, по който всеки ден използваме материалите, продуктите и ресурсите. Това, че знам как се проектира един продукт и как се произвежда, ми даде увереност, че мога да дам нещо в тази насока и то да бъде ценно за хората. От някой отпадък, който виждаме на улицата и смятаме, че няма стойност, да се превърне в нещо ценно, което да може да се използва.
Едно от нещата, които най-много ми направи впечатление от опита и обучението ми в Милано, е, че италианците са развили своя дизайн и производство след Втората световна война, когато е имало нужда от много и различни продукти. Затова те са развили индустрията до такава степен, че продуктът не е просто функционален, но и красив.
В днешно време имаме тъкмо обратното – твърде много продукти, които ни пренасищат. Това е големият проблем в момента, който трябва да решават дизайнерите и архитектите, а не инженерите. Това, пред което сме изправени, е как да продължим живота на отпадъците по смислен начин. Вярвам, че можем да допринесем в тази посока.
Пилотен Продукт – Павето на Wasteful
Първоначалния продукт на Wasteful е паве, което е изцяло направено от отпадък. Ние тръгнахме от този продукт поради голямото количество отпадък, който може да се използва в тях и такъв тип строителен материал. В настилки за обществени места ще се използват огромни количества. Все пак, когато е на обществено място, хората ще обърнат внимание, че една такава настилка е направена от отпадъците на града, в който живеят – това беше целта.
Първият прототип беше направен изцяло от пластмата, но нямаше слой отгоре, който да го предпазва от атмосферни условия и най-вече слънчевата светлина. В процес на разработка разбрахме, че този предпазващ слой е много важен, защото без него пластмасата отслабва, деградира и малки частици започват да се ронят от нея. Разбрахме, че не сме решили проблема, а сме го изместили с няколко години и в крайна сметка отпадъкът пак отива в природата.
След това направихме този горен слой, който пак е от отпадъчен материал, само че с минерална повърхност, така че настилката да не деградира. Отне ни време, но в крайна сметка сме доволни от резултата. Това е една от иновациите, върху които работим.
Следващи продукти на Wasteful
Другият материал също е доста интересен. Той се нарича ламинирана опаковка. Това са плоскости, които могат да се използват за мебели, фасадни облицовки, също така с покритие могат да се ползват за кухненски плотове.
Двете разработки са коренно различни – едната е за строителството, другата е за по-скоро за дизайн и интериор. Има и разлика в стандартите. За строителен материал стандартите са много по-стриктни и изискват сертификат, че този материал може да се ползва. Докато за плоскостта, която разработваме, има изисквания и сертификати, но те не са толкова стриктни. Докато излязат различните сертификати за павето, се насочихме към още един продукт, който да може да изкараме пръв на пазара.
Sustainable Building Portfolio – Алтернативни опции за дизайн
Това портфолио е съставено от материали за интериорния дизайн и мебелното производство, обединени от това, че са изцяло направени от рециклирани отпадъци. Предимно са от пластмаса, но има и изделия от текстил. Става дума за плоскости и повърхности за мебели, които най-често се използват в рекламната индустрия, за лога и визуален мърчандайзинг. Портфолиото е насочено към дизайнери и архитекти, с които да открием нови приложения на рециклираните материали.
Целта на това портфолио е да могат дизайнерите и архитектите да имат интересна алтернатива на конвенционалните материали. Мисля, че това са най-правилните хора, на които можем да го предложим, и те могат да бъдат ранни последователи на продуктите. Те са по-смели и опитват да използват нови материали в проектите си. Някои от продуктите, които предлагаме, имат подобни и дори по-добри качества от конвенционалните на пазара. Според нас е важно тези продукти да бъдат представени, защото по този начин те ще достигат до крайния потребител, до инвеститорите. Това би било полезно за внедряването на такъв тип продукти като цяло.
В България това все още е екзотика, но точно с това портфолио искаме да предложим на пазара нещо, което в момента няма или е много нишово.
Има ли нещо, което да пречи на такъв тип продукти да се приемат на пазара в България?
От законодателна гледна точка нищо не ни спира, защото продуктите са сертифицарни. Просто са слабо познати и хората са свикнали да използват останалите материали. Много трудно е да използваш нов материал, защото този нов материал носи със себе си риск. Той има по-различни характеристики, възможни проблеми при производството, при доставките. Когато става въпрос за по-големи количества, за фирмите е по-лесно да използват конвенционални продукти. За тях е риск да използват нови. Но този риск води до своите печалби и преимущества, защото по този начин се диверсифицираш от всичко друго, което се прави на пазара.
Какъв съвет би дал на нови иноватори?
За да правиш каквато и да е иновация, на първо място трябва да вярваш силно в нея. Независимо колко базова е в началото. Първите прототипи и продукти са много базови и са далеч от визията, която човек носи в себе си. С всеки един прототип продуктът става по-добър и е важно да вярваш от самото начало, независимо колко грозен или недодялан е той.
В началото си мислих, че целият процес е един спринт, в който трябва да се постигнат конкретни цели. В крайна сметка разбрах, че това по-скоро е екстремен маратон за издръжливост. Крайната цел е далеч, но е важно да прецениш разстоянието, което трябва да преминеш, за да достигнеш тази крайна цел. Не на последно място – да го правиш с удоволствие и любов. Ако го правиш с любов, а не за парите, резултатите ще дойдат. Реално и така се случи с нашите награди. Стремели сме се към тези награди, но не са били на всяка цена. Правили сме го, защото харесваме това, което правим и наградите са вторичен фактор.
Колкото пъти и да се препънеш, важното е да станеш и да продължиш напред.
Какво се надяваш да видиш като промяна в сферата на ESG?
От всеки един от нас зависи промяната. Компании понякога правят своя добър ПР, но не се грижат за проекта да бъде устойчив във времето. Нека обръщаме внимание на хората да се грижат за това, което са създали.
Как може да се развива сферата на устойчивото строителство и дизайн?
Успях да се срещна с доста интересни и продуктивни хора и за да се случи това нещо, трябва една силна общност, така че се надявам да има повече хора, които да работят в тази насока. Продуктите, които предлагаме от отпадъчни материали, искаме да ги споделим с хора, с които работим в индустрията. Ще се надявам при интерес да можем да разкажем за това, което сме научили по пътя, или да покажем селекцията от продуктите, които сме подбрали. Така ще може да разпространим това, което правим и защо го правим.