Появата на електрически коли вече не е нещо необикновено по улиците на големите градове – те стават все по-популярни както в световен мащаб, така и в България. През изминалата 2022 година пазарът на електрически превозни средства в България достигна рекордни нива, като вече има над 5000 такива на пътищата, според статистиката на economic.bg.
Електромобилите се представят и рекламират като автомобили с нулеви емисии, които не замърсяват околната среда. Те са приети като екологично чисти превозни средства, които не излъчват газове и замърсители в околната среда. Това е част от истината, но в действителност замърсяването от електрическите автомобили не се отделя на местата, където те се използват, а в електроцентралите, където се произвежда електричеството, необходимо за тях.
За да станат по-екологични, трябва енергията, която ги захранва, да произлиза от възобновяеми източници. Решенията могат да бъдат вятърните и фотоволтаични електроцентрали, с техните предимства и недостатъци, както и водноелектрическите централи.
Мисията е възможна
Собствениците на ВЕЦ „Кадиево“ казват, че винаги гледат напред и винаги екологично. Това е и причината да се насочат към изграждането на първата зелена бързозарядна станция в България по поречието на река Въча. Само на шест километра от Пловдив, ВЕЦ-ът вече предлага да заредите електромобила си бързо, евтино и със 100% зелена енергия.
Собственикът Васил Тасев разказва пред Economic.bg, че за да се случи такъв проект, ВЕЦ-ът трябва да не спира да работи, а има такива, които спират, защото нямат вода.
ВЕЦ „Кадиево“ обаче може да работи 365 дни в годината, 24 часа в денонощието, а причината е, че в участъка, в който се намира, винаги има вода и не зависи от сезонността, както много други такива централи в планините.
Зарядната станция е произведена от АББ, а за да заработи, са закупени съответните съоръжения, трафопостове и тя се захранва директно през трансформатор от ВЕЦ-а. Мощността ѝ е 184 kW, като тя е от т.нар. supercharger и се захранва единствено и само от водната централа със 100% зелен ток.
Предвид това, че енергията е наша ние сме я пуснали на изключително ниска цена – 50 ст. за kWh, като масово са около 1.20 лв.“, обясни Тасев, допълвайки, че в зависимост от пазара цената може да се понижи още.
Станцията може да зарежда два електромобила наведнъж, като на ден може да се заредят 40 – 50 коли, в зависимост от това колко искат да заредят.
Трябва да може зарядната станция да бъде захранена с постоянна мощност, а целта е да даваме качествен заряд на всеки, който дойде, независимо с какъв електромобил е и колко голяма му е батерията.“
Бързата зарядна станция от ВЕЦ-а е по-ефективна от други източници на ток за EV, тъй като тя отдава постоянен ток, което е удобно за електрическите автомобили, защото батериите им са за постоянен ток. По-малките зарядни станции са за променлив ток, те дават такъв, който колата преработва в постоянен, и чак тогава той стига до батерията, а по време на трансформацията има загуби.
Самата зарядна станция трансформира и отдавна директно постоянен ток“, коментира Тасев.
Потенциалът на водорода
Собствениците на ВЕЦ-а са решили да облагородят мястото около станцията и да го направят възможно най-приятно за тези, които идват да заредят там.
Облагородихме много мястото, слагаме видеонаблюдение, WiFi, вендинг машини, химическа тоалетна, ще има масички с пейки и чадъри, ще стане много приятно място, докато си зареждате колата да поседнете и да се поразведрите“.
В бъдеще идеята е концепцията да се разрасне и по думите на Тасев, ако се промени законодателството, да се изгради и водородна зарядна станция.
Имаме идеи да правим различни производства, които да захранваме с енергията от ВЕЦ-а. Проучваме и потенциално производство на водород.“
Тасев е категоричен, че това няма да е последната зарядна станция към ВЕЦ-а и плановете са да има още такива.
Прочетете още:
Зарядните станции за електромобили на Столична община стават платени