Общинските зарядни станции за електромобили, които се намират в буферните паркинги на метростанциите “Васил Левски” и “Шандор Петьофи” при НДК стават платени от утре (15 март). Зареждането на автомобилите на станциите, стопанисвани от Центъра за градска мобилност, ще струва 0,75 лв. за 1 кВтч. Утре ще бъдат открити още две нови станции на МС “Джеймс Баучер”, съобщава Kmeta.bg.
Услугата бе безплатна до днес, за да помогне за облекчаване на трафика в централната част на града, както и за намаляване на вредните емисии. От Столична община планират в бъдеще още нови локации за увеличаване на зарядните станции за електромобили. Към момента наличните общински са изградени главно в центъра на София – в синя и зелена зона, където електромобилите имат право да паркират безплатно.
Половината от общинарите в транспортната комисия не знаят за приетата мимоходом наредба на СОС, според която общинските зарядни станции за електромобили стават платени от 15 март. “В Европа също са платени, тъй като е пълно с такива возила и някои от хората ги държат по цял ден да се зареждат. Затова в по-големите градове при зареждане на 85% от капацитета зарядното се изключва, освен че е платено”, беше единственият неофициален коментар от СОС пред Kmeta.bg.
Ще продължат ли електромобилите да паркират безплатно в синя и зелена зона?
Друга привилегия, която имат електромобилите в София е, че паркират безплатно в синя и зелена зона. Това вероятно също ще се промени след няколко години, по подобие на европейски практики. Подобни практики трудно ще насърчат жителите на София да си купуват електромобили и столицата едва ли ще има по-чист въздух, което би трябвало да бъде една от целите на всеки градоначалник.
Припомняме, че заради предстоящите кметски избори наесен,СОС отложи с една година и наредбата за старите коли в центъра на града, които трябваше да бъдат стопирани още от 1 декември, но общинските съветници решиха това да се случи след една година.
Друг голям град у нас също направи зарядните станции за електромобили платени. От юли миналата година зареждането на общинските зарядни станции за електрически автомобили във Варна вече не е безплатно.
Според експертите целият процес по изграждането на зарядни станции и хъбове в България е предизвикателство, защото изисква работа с много и различни институции, които обаче не синхронизират дейността помежду си. Друг проблем е, че квартали с големи жилищни блокове имат трудности със зареждането на собствените електромобили на живущите там. Всички замесени в процеса алармират за нуждата от координирана местна политика, защото има много общински паркинги и площи, които могат да се използват за паркирането на електромобили и зарядни хъбове за нощно зареждане.