ESG News

Устойчивият туризъм и неговите измерения

Туризмът е един от най-мащабните икономически сектори в света, но и основна причина за замърсяване на околната среда

Споделяне:

По данни на ЕС настаняването в хотели причинява над 20% от замърсяващите емисии. Налагането на устойчивия туризъм е решаваща стъпка за бъдещето на планетата. Toзи така важен сектор генерира около 80% от брутния вътрешен продукт и създава 12% от работните места в Европа. Всяка година около един милиард души пътуват по света.

Устойчивост в пътуванията

Туристите, които са по-наясно с проблемите на околната среда, избират екологично настаняване. От проучване на Световната организация по туризъм (UNWTO) става ясно, че между 10 и 15% от пътниците търсят необичайното и уникалното. Ръстът на този тип туристи е много по-висок от традиционните клиентски сегменти.

Как се увеличава търсенето на устойчив туризъм?

С осъзнаването на екологичните проблеми идва и разбирането за това как всеки може да допринесе за решенията им. В отговор на климатичните изменения се засилва експериментирането с алтернативни методи за туризъм и настаняване, които са природосъобразни и не ощетяват икономическия растеж.

Според програмата на ООН за околната среда и Световната организация по туризъм на ООН устойчивият туризъм отчита напълно своите настоящи и бъдещи икономически, социални и екологични въздействия, адресирайки нуждите на посетителите, индустрията, околната среда и общностите. А иначе казано – уважение към природните ресурси, социалната и културна идентичност и осигуряване на икономическо и дълготрайно развитие.

,,Зелен ключ’’ е мащабен етикет, актуален и в България, с него са удостоени повече от 2200 заведения в 45 страни

,,Зелен-ключ“ е еко-етикет за хотели, туристически и развлекателни заведения като къмпинги, ресторанти, атракциони и други места с екологично управление, които използват само устойчиви методи и технологии за работа. Целта е предлагането на хотелски услуги да се превърне в екосъобразен и отговорен бизнес. Като се намали изразходването на ресурси, вода и енергия, включително и използването на местни продукти. Това води до чувствителни икономии на значителни средства. 

Движението ,,Син Флаг”’ отговаря за ,,Зелен ключ” има стремлението да работи с модерно мислещи предприемачи в туристическия сектор и да покрива световните изисквания, като същевременно печели нови туристи.

Част от изискванията за получаване на ,,Зелен ключ” включват:

  • Управление на енергията и водите
  • Интегрирането на органична храна, местни продукти и продукти за вегетарианско меню

18 български плажa и едно яхтено пристанище носят престижния знак

Тази година с еко-етикета бяха удостоени плажовете на Бялата лагуна, Албена, Кранево-Север, Златни пясъци, Слънчев ден, Обзор-Централен, Свети Влас-Нов плаж, Слънчев бряг-Север, Слънчев бряг- Централен, Несебър-Юг, Поморие-Изтток, Къмпинг Черноморец, Созопол-Централен, Созопол-Харманите, Дюни, Дюни-Юг и Аркутино, както и яхтеното пристанище Марина “Диневи”.

Устойчивият туризъм в България е оптимален вариант за околната среда и би могъл да привлече нови туристи. В някои държави има интересни и алтернативни практики. Например в Бутан има включена такса за ексурзиантите, която покрива настаняване и лицензиран екскурзовод. Голяма част от средствата отиват за поддържане и развитие на инфраструктурата на страната, включително безплатно здравеопазване и образование в Бутан.

Друг добър пример е петзвездният устойчив курорт Six Senses Fiji , който е разположен на тропическия остров Малоло. Курортът работи със 100 % слънчева енергия, оборудван е със система за улавяне на дъждовна вода и има собствена площадка за филтриране на водата на място, за да се редуцира употребата на бутилки за еднократна употреба. Целта на курорта е да има възможно най-малко отпадъци, да насърчава принципите за повторна употреба. Същевременно практикува рециклиране и компостиране.

Прилагането на нови устойчиви практики в страната ни не би било лека задача. Освен че това включва промяна на възгледи, преустройване на дългосрочни практики в хотели и заведения, е необходимо инвестицията да бъде оправдана.

Запишете се за нашия бюлетин

Споделяне

Свързани Новини

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Най-четени

ТЕНДЕНЦИИ