Турбуленцията при полетите се е увеличила през последните години в резултат на климатичните промени. Това твърдят учени от университета Рединг в Обединено кралство, които изследвали турбуленцията на чистия въздух, която е по-трудна за избягване от пилотите, съобщава Би Би Си. Изследването е публикувано в списанието Geophysical Research Letters.
Според учените силната турбуленция се е увеличила с 55 процента в периода между 1979 г. и 2020 г. За целите на своето изследване те са взели за отправна точка натоварен северноатлантически маршрут. Излседователите установили, че причината за това са промените в скоростта на вятъра на голяма надморска височина заради по-топъл въздух от въглеродни емисии.
След десетилетие на изследвания, показващи, че изменението на климата ще увеличи турбуленцията в чистия въздух в бъдеще, сега имаме доказателства, които предполагат, че увеличението вече е започнало”, казва проф. Пол Уилямс, преподаател в университета в Рединг, който е съавтор на изследването.
Според него трябва да се инвестира в подобрени системи за прогнозиране и откриване на турбуленция, за да се предотврати превръщането на по-грубия въздух в по-неравни полети през следващите десетилетия.
Кои са най-турбулентните зони?
Полетните маршрути в САЩ и Северния Атлантик отбелязаха най-голямо увеличение. Европа, Близкият изток и Южният Атлантик също отбелязаха значително увеличение на турбулентността.
Професорът пояснява, че повишената турбуленция се дължи на по-голямата напречна сила на вятъра в струйния поток, представляващ вятърна система, духаща от запад на изток между 8 и 11 хиляди метра над земната повърхност. Тази система съществува до голяма степен поради разликата между екватора и полюсите.
Въпреки че сателитите не могат да видят турбуленцията, те могат да видят структурата и формата на струйния поток, което позволява той да бъде анализиран.
Турбуленцията в чист въздух е почти невидима
Радарът може да улови турбуленция от бури, но турбуленцията в чист въздух е почти невидима и трудна за откриване. Турбулентните полети са не само неудобни, но могат да причинят и наранявания на пътниците в самолета. Силната турбуленция е много рядка, но турбуленцията на чист въздух може да се появи неочаквано, когато пътниците не са с колани.
Никой не трябва да спира да лети, защото се страхува от турбуленция, но е разумно да държите колана си закопчан през цялото време, освен ако не се движите, което правят пилотите“, каза проф. Уилямс. “Това е почти гаранция, че ще бъдете в безопасност дори при най-лошата турбуленция.”
Ефектите от турбуленцията имат и финансови последици. Авиационната индустрия губи между 150 и 500 млн. долара годишно само в САЩ заради последствията от турбуленцията, които водят до по-бързо амортизиране на самолетите и екологични разходи, тъй като пилотите изгарят повече гориво, за да избегнат турбуленциите.
Прочетете още: