Консорциум, ръководен от Virgin Atlantic, обяви, че е планирал първия по рода си трансатлантически полет, използващ 100% устойчиво авиационно гориво (SAF), за 28 ноември 2023 г. Новината идва след успешното завършване на ключов наземен тест и в очакване на допълнителни регулаторни одобрения и тестове. Предстоящият полет ще бъде извършен от Boeing 787 Dreamliner, който ще лети от Лондон, Хийтроу до Ню Йорк, летище JFK (Джон Ф. Кенеди).
В консорциума, който подготвя полета, влизат Rolls Royce, Boeing, University of Sheffield, Imperial College London и Rocky Mountain Institute, а инициативата се финансира от Министерството на транспорта на правителството на Обединеното кралство, съобщава ESG Today.
Полетът ще се състои след обещанието миналата година от правителството на Обединеното кралство да достави първия по рода си трансатлантически полет с нулеви нетни емисии, задвижван от 100% устойчиво авиационно гориво до края на 2023 г. През декември британското правителство излезе със съобщение, че Virgin Atlantic е спечелила конкурс за получаване на финансиране за опериране на полета.
Горивата са отговорни за по-голямата част от емисиите на авиационния сектор
Горивата представляват по-голямата част от емисиите на авиационния сектор. Обикновено произведени от устойчиви ресурси, като отработени масла и селскостопански остатъци, производителите на SAF изчисляват, че горивата могат да доведат до намаляване на емисиите на парникови газове през жизнения цикъл с до 85% в сравнение с конвенционалните горива.
Усилията за значително увеличаване на използването на SAF от авиокомпаниите обаче са изправени пред значителни предизвикателства, включително слабото предлагане на пазара в момента и цените, които са доста над тези на конвенционалните горива, базирани на изкопаеми горива.
Към момента SAF представлява по-малко от 0,1% от обемите на реактивното гориво, а стандартите за гориво в момента позволяват само 50% смес от SAF в търговските реактивни двигатели. Virgin Atlantic твърди, че полетът ще демонстрира потенциала на SAF като 100% заменим заместител на изкопаеми реактивни горива.
Трансатлантическият полет със 100% устойчиво авиационно гориво ще бъде исторически момент в пътната карта на авиацията към декарбонизация. Наред с трансформацията на флота, SAF е най-лесно достъпният начин за нашата индустрия да се декарбонизира, но в момента няма достатъчно предлагане и без него, и радикалното сътрудничество, необходимо за производството му, не можем да постигнем целите си за 2030 г.”, казва Шай Вайс, главният изпълнителен директор на Virgin Atlantic.
Подготовка за полета
Устойчивото авиационно гориво за полета ще бъде доставено от Air bp и Virent и ще включва смес от 88% хидрообработени естери и мастни киселини (HEFA), която използва отпадъчни мазнини, масла и греси като суровина, и 12% синтетичен ароматен керосин (SAK), получен от растителни захари.
Наред с планирането на полета, Virgin Atlantic и Rolls-Royce потвърдиха успешното завършване на наземен тест на двигател Rolls-Royce Trent 1000, използващ 100% SAF, отбелязвайки ключов етап в процеса на одобрение.
Ние сме изключително горди, че нашите двигатели Trent 1000 ще задвижват първия по рода си полет, използващ 100% устойчиво авиационно гориво през Атлантика. Потвърждението, че успешно завършихме наземния тест на двигателя Trent 1000 днес, използвайки избраната смес от 100% SAF, ни дава по-голяма увереност за производителността и работата на двигателя преди полета през ноември. Полетът ще представлява невероятен тласък за цялата авиационна индустрия в нейното пътуване към нетни нулеви въглеродни емисии”, коментира Роб Уотсън, президент на Civil Aerospace в Rolls-Royce.
Прочетете още:
Emirates ще извършва полети, използвайки 100% устойчивo авиационно гориво