Базираната в Дубай авиокомпания Emirates обяви планове за провеждане на първия си експериментален полет, използващ 100% устойчиво авиационно гориво (SAF). Тестът е насочен към подпомагане на разширеното използване на SAF за търговски полети, съобщава ESG Today.
Устойчивото авиационно гориво (SAF) се разглежда като един от ключовите инструменти за подпомагане на декарбонизацията на авиационната индустрия, която в момента е отговорна за 2-3% от глобалните емисии на парникови газове.
SAF обикновено се произвежда от устойчиви ресурси, като отработени масла и селскостопански остатъци. Производителите на SAF изчисляват, че горивата могат да генерират до 80% спестяване на емисии от парникови газове, в сравнение с конвенционалните горива. Към днешна дата SAF е одобрен за използване в смеси до 50% с конвенционално реактивно гориво.
Планираният полет ще последва успешното завършване по-рано тази седмица на наземно тестване на двигател GE90 на 777-300ER, използващ 100% SAF, целящ да демонстрира способността на двигателя да работи на 100% устойчиво авиационно гориво, без да се засяга производителността, изискваща модификации на системи на самолета или специални процедури за поддръжка на самолета.
Устойчив авиационен двигател, задвижван с гориво
Самолетът работи с един двигател на 100% SAF при всеки тест, и друг с конвенционално реактивно гориво, като анализира поведението на горивната система при всеки тип гориво, сравнява мощността на двигателя и осигурява безпроблемна работа на двигателя на самолета и горивните системи на корпуса на самолета.
Emirates съобщи, че работи с партньори, включително GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste и дъщерното дружество на Marathon Petroleum Virent, за тестване на горивна смес SAF, и че партньорите са разработили смес със същите качества и характеристики на ефективността на конвенционалното реактивно гориво.
Тестовете отбелязват най-новото от поредица етапи на устойчиво авиационно гориво. През ноември Кралските военновъздушни сили на Обединеното кралство завършиха 100% полет на SAF на военен вариант на Airbus A330, а през юни доставчикът на възобновяемо гориво Neste, регионалния производител на самолети ATR и шведската авиокомпания Braathens Regional Airlines обявиха завършването на първия някога 100% задвижван от SAF тестов полет на търговски регионален самолет.