Цонка Иванова-Терзиева е управител с ресор “Маркетинг и снабдяване” и е част от ръководния екип, основал dm България. Тя има богат опит в ритейл бранша. Още от основаването на компанията тя е ръководител на отдел „Маркетинг и снабдяване“. В периода между 2013 г. и 2015 г. тя ръководи отдел „Продажби“ заедно с Евелина Великова. Вижте какво сподели пред ESGnews.bg относно визията за устойчиво развитие на компанията в България:
Кои са най-големите предизвикателства за бизнеса на dm България, свързани с устойчивото развитие на компанията?
Най-големите предизвикателства са свързани с постоянната динамика при постигането на целите за устойчиво развитие, тъй като мерки трябва да се взимат в абсолютно всички направления. Групата dm винаги се е стремяла да бъде пример в това отношение и си е поставила изключително амбициозни цели. В последните години, обаче, всичко е по-динамично и комбинацията от действия в различните направления е трудно да се координира. Може би това е едно от големите предизвикателства.
За нас е много полезно и ценно, че сме част от най-голямата компания за търговия с дрогерийни стоки в Централна и Източна Европа и цялостната стратегия се изготвя на групово ниво. В тази връзка на българския пазар ние можем да използваме международен опит, който се прилага в още 13 страни.
В България имаме специален екип, който се занимава с устойчивото развитие. В него участват хора от различни отдели и всеки от тях има тема, по която работи. Тези колеги изпълняват и стандартните си задачи извън устойчивото развитие, но е много важно да са в екипа, защото те най-добре познават ресорите си.
Каква е стратегията на компанията за устойчиво развитие и кои са основните направления, по които работите?
Бих разделила стратегията ни за устойчиво развитие в няколко посоки. По отношение на околната среда, ние се стремим да намалим въглеродния си отпечатък, използвайки зелена енергия. В Логистичния ни център в Елин Пелин предстои инсталирането на фотоволтаици на покрива. Към момента два от магазините ни – един в София и един в Кърджали, работят с енергия, добита от фотоволтаици, като през следващата година предстои изграждане на още няколко такива системи. Освен това всички мотокари, които се използват в Логистичния център, са с щадящи околната среда батерии.
Ние работим за устойчивост и при дизайна на магазините. Новият интериор, който вече се интегрира и в България, също е подчинен на целта за намаляване на въглеродния ни отпечатък. Концепцията е магазините ни да бъдат оборудвани с рециклируеми стелажи, като сме заложили цел до 2040 г. оборудването на магазините ни да бъде от 100% рециклиран материал. Също така, ние се стремим оборудването да може да бъде разделено на отделни компоненти според състава им, което е голям проблем при рециклирането. Към момента в България имаме 4 такива обекта, а всички нови магазини и тези, които преминават редизайн, са според новата концепция.
Другото нещо, което искам да спомена, е ефективното осветление в магазините. Вече 94% от филиалите са с LED осветление. Възнамеряваме скоро да бъде 100% такова.
Много важна за нас е и работата с клиенти. Ние разширяваме постоянно асортимента от устойчиви продукти. Даваме алтернатива с нашите станции за повторно пълнене на перилни препарати и препарати за съдове, които започнахме да поставяме миналата година. Към днешна дата те вече са 4. Все още е рано да се каже какъв е ефектът от тях, но това, което ни дава надежда е, че получихме страхотни отзиви. Потреблението все още е ниско, но ако му дадем шанс, то ще нарасне, макар и с бавни темпове. Смятаме, че това е правилната насока.
Бих искала да обърна внимание и на социалния аспект. Това, което за нас е много важно по отношение на корпоративната ни социална отговорност, е да правим дългосрочни партньорства с организации, с които взаимно си помагаме. В последните години много активно работим с Фондация „Живот със Синдром на Даун“ и SOS Детски селища. С различни кампании ние ангажираме нашите клиенти, така че и те да бъдат част от това, което е важен аспект от устойчивото развитие, тъй като има значение каква следа оставяш в средата, в която живееш и работиш.
Какви инвестиции в тази посока сте направили през 2022 година и какви планирате в близко бъдеще?
Инвестициите, които групата на dm България е направила през изминалата финансова година, възлизат на над 11 млн. лв., като съществен дял са в посока устойчиво развитие и намаляване на въглеродния ни отпечатък. Стараем се клиентите да бъдат информирани и инвестициите в тази посока наистина са важни за нас.
Как според вас може да се намали употребата на пластмаса, тъй като това е един от най-големите проблеми в ритейл сектора и не само…?
Компаниите, независимо от тяхната дейност, работят наистина усилено по тази тема. В България следващата много важна стъпка е промяната на нагласата на потребителите.
Преди няколко години ние спряхме найлоновите торбички, които бяха от рециклиран материал. Вече предлагаме платнени торби и торби за многократна употреба като забелязваме, че все повече клиенти си носят собствени. Това е промяна, която преди изглеждаше невъзможна и въпреки, че отне известно време, се случи. Добрата новина е, че има надежда.
Също така, за две години в България успяхме да съберем 13 тона празни пластмасови опаковки, което е сериозна цифра. Те ще бъдат изпратени в Германия и ще бъдат преработени в качествен рециклат, така че да могат да се използват отново в производството на опаковки на нашите продукти. Тази наша дългосрочна инициатива е под надслов “Ще остана опаковка и в следващия си живот” и с нея целим да подкрепим многократната употреба на ресурсите.
Какво всъщност хората разбират под устойчивост? Това, което за нас беше интересно, когато получихме резултатите от изследване, специално направено за българския пазар от dm, е че българинът смята, че прави много. На конкретните въпроси хората отговарят, че имат желание да потребяват устойчиво и показват, че са настроени позитивно. Но в действията си те не осъзнават, че има още много какво да променят в навиците си. Затова е много важно да се повиши тяхната информираност.
Какви са вашите социални политики по отношение на служителите?
Част от устойчивостта за нас е служителите ни да имат добър баланс между работа и личен живот. Ние имаме много инициативи в тази посока. Предоставяме на хората възможност за преквалификация и да надграждат постоянно знанията си чрез нови обучения. Също така организираме мотивационни събития и семинари за постигане на баланс между работа и свободно време, които те оценяват високо.
Нараства ли потребителският интерес към устойчиви продукти и планирате ли разширяване на предлаганите от вас такива?
Преди време у нас имаше една погрешна представа, че повечето био и устойчиви продукти са скъпи. Изследването, което споменах, също показва, че клиентите смятат, че цените им са по-високи. Ние успяваме да променим тази нагласа с предлагането на над 1 500 био и натурални продукта на изключително достъпни цени и наблюдаваме все по-голям интерес.
Най-търсени са био храните и бебешките храни. По отношение на козметичните продукти, промяната е все още по-малка в сравнение с храните, но трябва повече време. Това, което е много важно, е, че клиентите все повече се интересуват от състава на продуктите, търсят консултация от колегите ни в магазините и правят информиран избор.
Прочетете още:
dm България инсталира фотоволтаици върху част от магазините си