Примерите на двадесет и четири мултинационални компании показват, че влагането на принципите и практиките на устойчивостта в идентичността на фирмите и тяхната ежедневна работа е възможно, перспективно и печелившо. Как може да се случи това и във Вашата компания?
ESG са съществени и конкретни цели
Няма как да определим кои са съществените за нас въпроси, ако не работим в близък контакт с нашите заинтересовани страни и това, което има най-голямо значение за тях. Те са единствените, с чиято помощ можем да очертаем ясно границите на своята отговорност. И въпреки че темите често са различни – разнообразие, справедливост, включване, филантропия, но и биоразнообразие, залесяване, рециклиране и т.н, екипът ни трябва да ги приеме в тяхната цялост. Едва след това можем да добавим теми, които се отнасят за организационни въпроси, прилагане на принципите на добро управление, както и дългосрочната жизнеспособност на бизнес модела.
Както подчертават интервюираните в книгата ESG мениджъри, „идеята на тези промени е да създадем по-достъпни продукти или услуги, които обаче помагат на хората да разпознаят възможността за по-добър бизнес с по-добри екологични или социални резултати. След като разберем как да правим пари, никой не ни спира“. Впоследствие тези решения могат да бъдат вдъхновение и за други компании. Веднъж доказани, те необратимо променят пазара и обществото към по-добро.
ESG е подход към успеха
Бизнесът има привилегията да се справя с предизвикателствата в сферата на устойчивостта и да не приема компромиси, докато не измисли правилен подход. И това не е защото умее да вижда единствено положителните страни на събитията. Напротив, точно обратното. “Отговорността е част от знанията и бизнес уменията, които сме изградили, и които ни дават възможност да решаваме нововъзникващите проблеми по нов, по-добър начин и да не се задоволяваме с компромисно решение”, пише Криса Пагицас в своята книга. Това е симптом на подхода на системното мислене, за чието описание тя цитира Дуайт Айзенхауер: “Винаги, когато се сблъскам с проблем, който не мога да реша, го правя по-голям. Никога не мога да го реша, като се опитвам да го направя по-малък, но ако го направя достатъчно голям, мога да намеря решение.”
Ето защо екологичните, социалните и управленските аспекти на фирмената дейност не са странични от ежедневната работа в бизнеса. Тези показатели можем да използваме, за да идентифицираме, оценяваме и управляваме рисковете. Включително политически, правни, физически, финансови или репутационни такива. През последните години и потребителите, и инвеститорите са наши партньори в тази задача.
ESG е екипът, в който всички участват
ESG екипът включва всички – мениджърите, специалистите по устойчивост, редовите служители. Когато търсим промяната и тя зависи от убеждението на служителите в даден отдел, че тя е необходима, най-добрият начин е да ги изслушаме, да разберем тяхната гледна точка, лични предизвикателствата и ценности. За съжаление, мениджърите все още говорят много повече, отколкото да слушат.
Може ли екип от седем души да управлява стратегия за устойчивост за компания със 132 000 служители? Verizon показва, че това е напълно възможно. Както подчертава нейният мениджър по устойчивост, „би било лесно да създадем екип от тридесет, четиридесет или петдесет души.“ Но той предпочита да ангажира всички служители и те да приемат устойчивостта като своя собствена цел. Това е единствената възможност да работят активно по нея и да я реализират успешно.
Въпреки това не можем да избегнем нуждата от специален ESG екип. В него, обаче, експертите са фокусирани върху създаването и координирането на отчети и позициониране в отделни ESG класации. Те преговарят с инвеститорите или тестват социални или екологични иновации – в продуктите, услугите или в производствения процес, вкл. по веригата за доставки. Често на някои от вътрешните специалисти се налага да подпомагат продажбите и да работят с клиенти по целия свят.
ESG е мрежа от партньори
За компания като Amazon това означава партньорство от тридесет и седем външни сертификационни органи – правителствени агенции, нестопански организации и независими лаборатории. В областта са опаковките те са световният лидер, който разработва специален стандарт за електронна търговия, наречен ISTA-6. Днес стандартът се прилага от всички лаборатории за опаковане, използвани от търговците на дребно, и се управлява от Международната асоциация за безопасен транзит.
Други гиганти като Netflix откриват своята търговска нища като си партнират с академията. Те създават „осмоза между изследователската и корпоративната общност“ и работят съвместно, за да подпомагат проектирането на проучвания на компанията или дори да тестват фирмените решения. Всяка съществена тема от тяхната работа намира своите отговори на първо място в научната литература и, ако такива липсват, то те неизменно финансират допълнителни проучвания, преди да продължат своята работа на терен.
Главният мениджър по устойчивост Стюарт обобщава: “В противен случай ще направим нещо погрешно. Ще вложим много време, пари и усилия за решения, които не са доказани, или ще установим, че работата ни е неефективна. Науката е мястото, откъдето винаги изхождаме.”
ESG култура
Всъщност, вярата в човечеството и търсенето на конкретни примери са жизненоважни за положителната нагласа към настъпващите промени. „Ако възприемаме подхода на отричане или отчаяние, тогава никога няма да постигнем нашите цели“, казва Хаген, бивш мениджър по устойчивост в Marks & Spencer. Неговият съвет е да се съсредоточим върху недостатъците на търговската си дейност, но с цел да ги превърнем в по-добри продукти и услуги; да направим от тях по-печеливш бизнес, като същевременно добавим повече екологични и социални ползи. Важното е „да се фокусираме върху това, което можем да контролираме“, допълва той. За останалото можем да се доверим.
Прочетете още: