През септември ще започне строежът на български завод за електромобили край Ловеч. Заводът вече има разрешително за строеж, като инвестицията възлиза над 280 млн. лв. Той ще включва четири сгради и писта, на която ще се тестват автомобилите. За всяка от сградите ще има зелена система, а на покривите – соларни панели. Според първоначалния план на паркинга ще бъдат монтирани 20 електрически зарядни станции.
Къде и как ще се строи?
Заводът ще бъде изграден в “Индустриален парк Балкан” в северната промишлена зона на Ловеч с общ капацитет с над 500 работни места, съобщава „24 часа“. Заводът вече фигурира в местния регистър със своя инвестиционен план, има и Оценка на въздействието върху околната среда. По план трябва да заработи до края на 2023 г., когато ще бъде напълно оборудван и готов да започне изработката на първите автомобили. До края на 2024 г. трябва да започне по-мащабно производство според новите стандарти в Европа, а до 2025 г. ще достигне своя пълен производствен капацитет.
Теренът, на който ще се строи, е собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви, които държат 49.998% от “Некст.е.Го България”. Останалите 50.002% са на германската компания за електромобили Next.e.Go Mobile, която излиза на Нюйоркската фондова борса в търсене на инвеститори и очаква оценка от 1 млрд. долара.
Заводът има и получен сертификат за инвестиция клас А от август 2021 г.
Компанията е подписала меморандум с държавата за отпускане на помощ в размер на 34 млн. евро, които ще получи при няколко условия. Първо, до 2024 г. заводът трябва да има производствени активи в експлоатация, както и отворени 250 работни места. Второ, до 2027 г. трябва да има продадени минимум 10 хил. автомобила и 365 работни места.
Инвестиции в производство
Next.e.GO Mobile обяви партньорство с Athena Consumer Acquisition Corp, които ще инвестират в компанията за електрически автомобили 235 млн. долара от доверителна сметка и до 50 млн. долара дългово инвестиране. Още 150 млн. долара се очаква да бъдат предоставени съгласно споразумение за закупуване на акции в режим на готовност, като тези средства се планира да финансират увеличаването на производството.
“Тази трансакция ще ни позволи да ускорим растежа си, да разширим глобалния си обхват и да продължим нашия опит в иновациите. Ние сме в добра позиция да се възползваме от нарастващите световни тенденции за декарбонизиране на градската мобилност, особено в пренаселени градове, като същевременно използваме нашата уникална децентрализирана производствена технология и предоставяме икономическа добавена стойност”, коментира Али Везвай, председател на борда на директорите.