Управлението на екологични, социални и управленски аспекти от дейността на компаниите (ESG) е система от показатели, които ориентират и насърчават инвеститорите и инвестициите със съвест. Но отделните компоненти на тази система не се прилагат балансирано. В последните години намаляването на емисиите и въглеродния отпечатък е приоритетна дейност. Социалната отговорност, обаче, остава на по-заден план.
Заради липсата на данни и притесненията, че няма да успеят да отговорят на изискванията на регулаторите, много компании предпочитат да игнорират ‘S’ от ESG стандартите. Най-трудно те се контролират по веригата за доставки.
Бахар Маравал Ниринджи, бившата директор на Втория шведски национален пенсионен фонд, смята, че компаниите не могат да си позволят да пренебрегват социалния аспект на ESG. Нейното изложение „Unlocking the data, tools, and metrics to put the S back in ESG“ показва начини, с които бизнесът може да влияе позитивно на своите партньори.
Презентацията беше част от форума Reuters IMPACT, на който ESGnews.bg е медиен партньор.
Социалната отговорност е въпрос на култура
Корпоративната отговорност на бизнеса в рамките на ESG включва условието компаниите да съблюдават спазването на правата на човека. Това включва прилагане на съвременни трудови стандарти, здравословни и безопасни условия на труд, липса на принудителен и детски труд, развитие на човешкия капитал и т.н.
Според Бахар Ниринджи, обаче, ситуациите, в които тези човешки права се спазват или нарушават, зависят тясно от културата на компанията, вкл. културата на управление и местните особености.
Ако те (партньорите – бел. ред.) разбират, че имат проблеми или риск от нарушаване на човешките права и имат чувство за отговорност, ще се постараят да изградят условията, с които да им противодействат. Диалогът и проверките са много важни“, категорична е тя.
Ролята на големите компании
Мултинационалните корпорации играят много важна роля в световния пазар, защото служат за пример и подражание. Освен това, чрез много доставчици и производители, с които работят по света, пряко влияят върху своите хиляди доставчици от трудни за достигане трудови пазари.
Ниринджи твърди, че управлението на социалното въздействие на една компания започва от постоянната комуникация с доставчиците. Това, заедно с изискванията за отчетност, провеждането на внезапни и независими проверки, допълнителни обучения, подпомага изграждането на доверие.
Как да докажем своето социално съответствие?
Бахар Ниринджи обясни, че добра мерна единица са резултатите от одитите – брой злополуки, брой нарушения, общ и среден брой часове проведени обучения, закупени предпазни средства за защита. Това включва количеството одити и корективните мерки, които са взети, за да се спрат нарушителите.
Компанията поръчител може да измерва дори степента и желание на доставчиците за прозрачно поведение. Ниринджи поясни, че това включва проверка до каква степен едно предприятие допуска одиторите. Може да се измерва и склонността за диалог на партньорите – чрез тяхното участие на обучителни сесии за човешки права. Обученията са ключови, особено за части на света, в които правата на човека не се познават и практикуват, а защитата им е трудна.
Споделям го като част от професионалния си опит. Когато водихме обучения за всички китайски петролни компании, с които работехме, ни направи впечатление кои се появиха и кои не. Този факт също говори за нивото на интерес измежду доставчиците.“
Компаниите често забравят инструментите, с които могат да влияят
Постоянният диалог между възложители и изпълнители е много важен. Често компаниите забравят, че имат инструменти, с които могат да влияят на партньорите си, за да управляват социалната отговорност.
Забравяме, че можем да сме там и да променим цяла система от тяхната организация. Ние имаме влиянието. Защото можем да им кажем: ако не спазвате правата на човека, ние просто ще отидем другаде. И това е цената, която трябва да сме готови да платим, за да има ефект.“
Още по темата:
First Solar откри робски труд във фабриките си в Малайзия по време на одит и го прекрати