Ако погледнем на природата като на предприятие, което оказва влияние върху качеството на живот на хората, ще открием, че тя ни предоставя услуги за милиони долари всеки ден напълно безплатно. Според един от последните доклади на WWF, ние разбираме колко струват те, едва когато се налага да поправим нещо.
Това сподели Марк Уейд, директор “Устойчиви проучвания” на Allianz Global Investors, в рамките на дискусията „What does it mean to put a price on nature-related risk in practice?“. Другите участници бяха Рафаел До от направление “Климатични финанси” на Финансовата инициатива на ООН, Роберто Лампл от ISS ESG и д-р Стивън Корнелиус от WWF International.
Събитието бе част от ReutersIMPACT, на които ESGnews.bg e медиен партньор.
Можеш ли да сложиш цена на природата?
Марк Уейд подчерта, че според последните изчисления природата подсигурява около 125 до 180 трилиона услуги напълно безплатно. Когато вредим на природата, трябва да плащаме, за да я поправим. Въпреки това, все още е много трудно да се определи конкретна цена на природните услуги, защото те функционират на абстрактно ниво. От друга страна, да се „поправи“ нарушен процес изисква конкретни, бавни и поетапни действия.
Пример за това колко сложна може да се окаже финансовата оценка на природата е варираща цена на въглеродните такси. В Обединеното кралство – 45 паунда ($56) на метричен тон CO2. В ЕС цената е 88 евро, а цената за улавяне на въглерод от атмосферата е някъде между $600 и $1200. Съответно, пазарът оценява въглеродния диоксид между $56 и $1200 – твърде голяма разлика за същата суровина, за да има смисъл.
Колкото по-кръгова става икономиката, толкова по-сериозно можем да обсъдим възможността да поставим цена на природата. Впоследствие, тя може да премине от външна, към вътрешна. Така ще можем да получим пълна идея за това какво струва един природен „продукт“, сподели още Уейд.
Цената и връзката ѝ със стойността
Икономическата теория е неспособна сама да остойности всички услуги и продукти, които се предлагат. В същото време, цената на един продукт може да се изчисли въз основа на усилията и суровините, които са нужни, за да се произведе, а може и да се обвърже със спекулативната му стойност за инвеститорите.
Съответно, за да се формира “пазар на природни услуги“ и да се очертае стабилна стойност за зеления преход, цените трябва минат от втората категория в първата.
Ние поставяме цена на нещата, в които виждаме стойност, дори и отвъд цената,“ каза Рафаел До.
Още по темата:
Немски супермаркет кара клиенти да плащат за вредите от евтината храна върху природата