Гражданите на Германия се радват на едни от най-ниските разходи за хранителни продукти в цяла Европа. Нова кампания на супермаркет веригата Penny, обаче, кара клиентите си да плащат допълнително за някои стоки, предаде Ройтерс. Кампанията иска да насочи вниманието към „истинската“ цена, която плаща околната среда.
Хранителните продукти в Германия обикновено заемат около 11.1% от бюджета на едно домакинство, по данни от 2022. В България тази цифра e 36%, според данни на Националния статистически институт. Средната стойност за Европа е 15.9%.
Евтината храна, често произведена в индустриални количества, има силно влияние върху околната среда. Земеделието в Германия е отговорно за 55.5 милиона тона парникови емисии през 2022 г., или приблизително 7.4% от всички емисии за страната.
Супермаркет Penny и кампания за благотворителност
В рамките на кампанията, която ще продължи до събота, потребителите в 2150-те магазина на веригата ще се срещнат с новите цени. Промяната ще обхване 9 продукта – от йогурт, през наденици, до веган шницели. Цените на продуктите ще се вдигнат така, че да включват щетите за климата, почвата и водата. Например, 300 гр сирене от една марка ще се продава за 4.84 евро, увеличение от близо 100% от предишната му цена – 2.49 евро.
Според съобщение на супермаркет веригата Penny, допълнителните приходи от кампанията ще бъдат дарени за проекти, свързани с устойчиво земеделие. Също така, ръководството очаква огромен спад в продажбите на продуктите с по-високи цени.
Потребителите в Германия все още страдат от инфлацията, въпреки че цените са тръгнали надолу. По официални данни на Немската федерална статистическа агенция, ценните на храните все още са 11% по-високи, отколкото преди година.
Според Щефан Йоргенс, един от членовете на борда на Penny, Щефан Йоргенс, спадът в продажбите ще е между 1 и 9 млн. евро.
Цената на евтината храна в супермаркетите
Щефан Йоргенс смята, че обществото трябва да се примири с факта, че цените на храната не отразяват реалната ѝ стойност за околната среда. Според изчисленията на Penny щетите на органичните продукти са приблизително 1.15 евро на продукт. За неорганични продукти, които разчитат на химикали, тази цифра е около 1.57 евро.
Не е ясно, обаче, дали потребителите в Германия са готови да платят истинската цена на евтината храна. Учени от Университета в Нюрнберг и Грайфсвалд ще изследват поведението на клиентите като част от експеримент с кампанията на Penny.
Още по темата :
Брюксел задължава магазините да даряват храна с изтекъл срок