Шведски учени твърдят, че са разработили нов, по-ефективен начин за рециклиране на батерии за електрически автомобили, предава Евронюз. Методът позволява възстановяването на някои по-ценни метали, намиращи се в батериите за електромобили. Процесът не изисква използването на скъпи или вредни химикали, казват учените.
Тъй като методът може да стана по-мащабен, се надяваме, че може да се използва в индустрията през следващите години“, казва ръководителят на изследването Мартина Петраникова.
Как се рециклират батериите за електрически автомобили?
Настоящият метод за рециклиране на водна основа се нарича хидрометалургия. В традиционната хидрометалургия всички метали в клетката на EV батерията се разтварят в неорганична киселина. След това „примесите“, като алуминий и мед, се отстраняват и се възстановяват ценни метали като кобалт, никел, манган и литий.
Въпреки че количеството остатъчен алуминий и мед е малко, то изисква няколко стъпки на пречистване и всяка стъпка в този процес може да означава загуба на литий.
Могат ли EV батериите да се рециклират по-ефективно?
Изследователи от технологичния университет Чалмърс в Швеция са разработили метод за рециклиране, който позволява възстановяването на 100% от алуминия и 98% от лития в батериите на електрически автомобили. Това включва обръщане на текущия ред на процеса и първо възстановяване на лития и алуминия. В същото време загубата на ценни суровини като никел, кобалт и манган е сведена до минимум.
Досега никой не е успял да намери точно правилните условия за отделяне на толкова много литий с помощта на оксалова киселина, като същевременно се премахне целият алуминий. Тъй като всички батерии съдържат алуминий, трябва да можем да го премахнем, без да загубим другите метали“, казва Леа Рукет, докторант в катедрата по химия и химическо инженерство в Чалмърс.
В тяхната лаборатория за рециклиране на батерии Рукет и ръководителят на изследването Петраникова поставят използвани батерийни клетки за автомобили и тяхното пулверизирано съдържание в уред за изпаряване. Фино смленият черен прах се разтваря в прозрачна органична течност, наречена оксалова киселина – екологична съставка, която може да се намери в растения като ревен и спанак. Прахът и течността се поставят в машина, наподобяваща кухненски миксер. Тук алуминият и литият в батериите се разтварят в оксаловата киселина, докато други метали остават като твърди вещества.
Последната стъпка от процеса е да се отделят тези метали, за да се възстанови литият, който след това може да се използва за направата на нови батерии.
Тъй като металите имат много различни свойства, не смятаме, че ще е трудно да ги разделим. Нашият метод е обещаващ нов път за рециклиране на батерии – маршрут, който определено изисква по-нататъшно проучване“, казва Рукет.
Изследователската група на Петраникова е прекарала много години в провеждането на авангардни изследвания в областта на рециклирането на метали, открити в литиево-йонните батерии. Екипът участва в различни сътрудничества с компании за разработване на рециклиране на батерии за електрически автомобили. Групата е партньор и в големи изследователски проекти с компании като Volvo и Northvolt.
Прочетете още:
Всеки жител на Брюксел ще живее на по-малко от 150 метра от зарядно за електромобили