Преди две години регионалното правителство на Брюксел взе решение да забрани всички превозни средства с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. За да превърнат това в реалност обаче, властите осъзнаха, че ще трябва да имат изключително широка и ефективна мрежа от зарядни станции за електрически превозни средства, предава ТheМayor.eu.
Ето защо в контекста на плана „Electrify.brussels“ властите обявиха, че ще започнат интензивно разширяване на инфраструктурата за зареждане на електрически превозни средства на територията на белгийската столица.
Близо 1200 нови зарядни станции ще се появят по улиците. Така тези устройства ще се увеличат с повече от два пъти. Това означава, че всеки жител на Брюксел ще живее на не повече от 150 метра от зарядно устройство за електромобили.
Мащабна електрификация и на градския транспорт
Обявените планове обаче са само върхът на айсберга. Като цяло, трансформацията на профила на мобилност на региона предвижда инсталирането на 22 000 обществени зарядни станции.
Брюкселският министър на енергетиката и околната среда Ален Марон разкри намеренията за инсталиране на терминали в столицата през следващата година. През 2024 г. планът е да се добавят още 1200 зарядни станции за електромобили. През следващите години обаче темпото ще трябва да се увеличи още повече, за да се постигне поставената цел.
Новата партида от терминали също така ще направи възможно инсталирането на 60 допълнителни точки за зареждане, предназначени изключително за споделяне на автомобили в столицата. Този вид услуга става все по-популярна в Брюксел.
Според Фредерик ван Малегем, директор на Cambio Brussels, оператор за споделяне на автомобили, планираното разширяване на зарядната мрежа за електромобили ще помогне на местните домакинства да се ангажират с електрификацията на транспорта и да направят прехода.
Достъпът до станции за зареждане на електромобили в Европа е повод за „сериозно безпокойство“
Рязкото увеличение на броя на електромобилите в Европа ни гарантира отдалечаването от автомобилите с изкопаеми горива. Достъпът до станции за зареждане обаче се оказва сериозен проблем. Електрическите превозни средства с батерии стават все по-популярни в Европа. През 2022 г. броят на изцяло електрическите леки автомобили в ЕС се е увеличил с 58 на сто спрямо 2021 г. – от 1,9 милиона на 3,1 милиона. Между 2019 г. и 2022 г. този брой се е повишил с над 400 процента.
Това е изключително важна стъпка за енергията по отношение на прехода към нетна нула, тъй като въздействието на изменението на климата е особено очевидно с нарастващите температурни промени през последните години. И докато електрическите пътнически автомобили и другите електрически превозни средства ще бъдат от ключово значение за декарбонизирането на транспортния сектор, е необходима по-разширена инфраструктура за зареждане, за да се насърчи възприемането на този вид транспорт.
Достъпът до зарядни станции е сериозен проблем“, подчертава доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), публикуван през юни.
Една трета от респондентите в шест европейски страни – Франция, Обединеното кралство, Швейцария, Белгия, Швеция и Холандия, съобщават, че няма зарядни станции за електрически автомобили в рамките на 3 км от домовете им, според анкета ОИСР, проведена през 2022 г. Данните варират от 22% в Холандия до 43% във Франция, следвана плътно от Белгия (42%).
От друга страна, 24% от респондентите в тези европейски страни казват, че не знаят дали в близост до домовете им има станции за зареждане или не. Една четвърт от тях съобщават, че има налични станции за зареждане у дома, на работа или на паркинги, а други 18% заявяват, че станции за зареждане на електрически автомобили са налични в рамките на 3 км от домовете им.
Обществената инфраструктура за зареждане се разраства бързо в ЕС
Обхватът на обществената инфраструктура за зареждане е жизненоважен за увеличаване на разпространението на електромобилите. Разгръщането на инфраструктура за зареждане се е ускорило значително през последните години, според данни от ChargeUp Europe.
През 2022 г. броят на обществените точки за зареждане в ЕС се е увеличил с 48 на сто в сравнение с 2021 г., от 320 000 на 475 000. Между 2022 г. и 2022 г. той се е повишил с повече от 150%.
През 2022 г. Холандия е имала 577 точки за зареждане на 100 000 жители, следвана от Люксембург (308), Австрия (208) и Швеция (228), според ChargeUp Europe.
Дания (200), Белгия (172) и Франция (107) също отчитат повече точки за зареждане от средното за ЕС (106 на 100 000 жители). В Германия, страна, която непрекъснато увеличава инвестициите си в този сектор, точките за зареждане са 99.
Прочетете още: