Електрическите автомобили в България отбелязват сериозен ръст, сочат данни на Националната браншова организация за електрическа мобилност – ИКЕМ, цитирани от БТА. Към октомври регистрираните електрически коли у нас са 9 889. Това е с 2 472 повече, или ръст от 33,3 процента спрямо бройката към началото на този април.
Към същия месец, общо в страната са били регистрирани 114 937 превозни средства, което прави делът на електрическите автомобили 2,2 на сто.
Регистрираните хибридни автомобили към 1 октомври са 7028, което е с четвърт повече от 1 април.
Ръст има и в развитието на мрежата от зарядни станции за електроавтомобили, които към октомври надхвърлят 1 350 “колонки” или с 25 на сто повече спрямо станциите година по-рано.
Вижда се, че броят на зарядните станции расте предимно с откриване на нови локации, което е добре. Все пак свободата на пътуване или достъпът до безпрепятствено и лесно зареждане в цялата страна е водещо предизвикателство за желаещите да се сдобият с електрически автомобил. И затова на ниво Министерски съвет (МС) трябва да бъде определен национален координатор за електрическата мобилност“, заявиха от ИКЕМ.
От браншовата организация ИКЕМ имат и още няколко предложения:
- Приемане на регулаторни мерки като вменяване на задължението на общините да осигурят места за зарядни устройства на поне две места за паркиране или пък наличието на нормативни стимули за електроразпределителните дружества да предоставят лесен достъп до електроенергийната мрежа.
- Стимули за малки и средни предприятия, които инвестират в изграждането и управление на инфраструктура за зареждане с електроенергия.
- Стимули при таксите, данъците и регистрацията на автомобили, така че да повлияят на потребителския интерес. В случая основен принцип трябва да бъде “замърсителят плаща”. Специалните мерки могат да бъдат субсидии за превозни средства с нулеви емисии, разделение на таксите и данъците в зависимост от равнището на емисиите, заедно със схеми за бракуване на най-замърсяващите превозни средства, за каквито са посочени тези със стандарт за емисии Евро 3 или по-нисък.
- Създаване на национален портал от типа Smart Grid за връзка между Електроенергийния системен оператор (ЕСО), ЕРП, операторите на зарядна инфраструктура и услуги в областта на електрическото задвижване.
От ИКЕМ отбелязват още, че важен ангажимент на държавата е тя да предостави облачна услуга за общодостъпна информация за зарядните точки, условията за ползване, свързаните услуги и прочие.
Прочетете още:
Светът има нужда от евтини електрически коли, а това носи проблеми на големите производители