През 1913 г. Хенри Форд пуска първата поточна линия, с която завинаги променя производството на автомобили. Иновацията му води до намаляване на времето, за което се сглобяват колите, което пък увеличава производителността и понижава цените.
Повече от век по-късно индустрията е на прага на нова голяма промяна, само че този път Ford са наваксващите, а не лидерите в сферата.
Електрическите превозни средства представляват сериозна промяна в технологията и производствените процеси, превърнали Ford и конкурентите им Toyota и Volkswagen в най-големите компании в сектора.
Tesla и BYD
Утвърдените автомобилни производители продължават да се надпреварват, инвестирайки огромни финансови ресурси в електрически коли, но все още са много далеч от Tesla и китайските BYD и Xpeng.
Днес светът има нужда от достъпни електрически автомобили повече отвсякога, защото те могат да изиграят ключова роля при намаляването на замърсяването на планетата. Могат ли обаче производителите от Европа и САЩ, където правителствата планират да въведат забрана на продажбите на нови бензинови и дизелови коли, да му го осигурят?
Според управляващия партньор на Deepwater Asset Management Джийн Мюстер, компаниите, играли водеща роля в автомобилната индустрия през последните 100 години, ще имат по-малка роля в бъдеще. За момента това се потвърждава и от официалните данни. Разликите между лидерите при производителите на електрически коли и най-големите компании в сектора е огромна.
През 2022 г. Tesla успя да достави 1.31 млн. електрически автомобила. BYD отчете троен скок на доставените коли до повече от 900 хиляди, които, заедно с хибридните модели на компанията, растат до 1.86 милиона.
За сравнение, Volkswagen Group, включваща марките Audi и Porsche, продадоха 572 хил. електрически коли, докато Stellantis с марките си Chrysler и Jeep отчита 288 хил. реализирани автомобила. Toyota, Ford и General Motors са още по-назад в класацията.
Новите компании в сектора – най-вече китайските производители, могат да се похвалят с ниски производствени разходи, поради което продават колите си на доста по-ниски цени. Това е огромно предимство за тях, тъй като достъпността е ключов фактор за по-масовите продажби на електрически автомобили, според Международната агенция по енергетиката.
Китай е начело, останалите изостават
Производството на електрическите автомобили променя индустрията. Китай продължава да е лидер по този показател, докато Япония, Южна Корея, Европа и САЩ, играли ключова роля до преди няколко години, изостават. Според официални данни, между 2015 и 2022 г. най-големите производители в света – Volkswagen, General Motors, Toyota, Stellantis, Honda (HMC), Renault-Nissan-Mitsubishi, Ford, Hyundai-Kia, Geely, Mercedes-Benz и BMW, са намалили пазарния си дял при електрическите автомобили от 55 на 40%. Само за този период Tesla и BYD успяват да го повишат от 20 до над 30 процента.
Инвестиционната банка UBS прогнозира, че до 2030 г. китайските компании ще контролират 33% от световния пазар на електрически превозни средства спрямо 17 на сто към днешна дата. Това е и причината големите автомобилни производители да отделят стотици милиарди долари за своите амбициозни инвестиционни програми, целящи да намалят изоставането им от Tesla и китайските конкуренти.
Към края на септември миналата година големите производители на електрически коли и батерии в САЩ, Европа и Азия (без да броим Китай) обявиха инвестиционни програми за 650 млрд. долара до 2030 г.
За момента не можем да кажем дали тези инвестиции ще се изплатят“, коментира анализаторът на UBS Патрик Хюмел.
Огромните вложения идват в момент, в който производителите срещат проблеми с веригите на доставките, а продажбите им все още са на нивата от преди пандемията.
Наскоро от Volkswagen обявиха, че временно ще прекратят производството на част от електрическите си модели в Германия именно заради по-слабото от очакваното търсене.
От своя страна, от Ford обявиха през юли, че през настоящата година ще отчетат загуби от 4.5 млрд. долара от бизнеса с електрически коли спрямо 3 млрд. долара, прогнозирани в началото на годината. Компанията също така намали и броя на автомобилите, които трябва да произведе – до 600 хиляди.
Предимствата на Китай
Утвърдените производители могат да намалят конкурентоспособността си, ако служителите на Ford, General Motors и Stellantis успеят да си договорят по-високо заплащане за новите четиригодишни договори. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск стигна и по-далеч, предричайки, че трите гиганта може да фалират.
Положението за трите големи би се влошило спрямо Tesla, разглеждайки разходите им на час за производството на коли“, казва Мюнстер.
Ако синдикатите наложат исканията си, то Ford, General Motors и Stellantis ще произвеждат електрически коли на цени от 3 до 5 хиляди долара по-скъпо спрямо периода преди стачката на служителите им.
Протестите принудиха Ford да замрази проекта си за завод за батерии в Мичиган, в който планираше да вложи 3.5 млрд. долара.
Не бива да забравяме и факта, че Китай, освен най-голям производител на електрически коли, притежава и огромна част от ключовите компоненти, нужни за направата на батериите им.
Четете още:
Европейски производители попадат в разследването на ЕС за субсидиите за електрически коли в Китай