Европейските производители на електрически коли и Tesla могат да попаднат в разследването на Европейската комисия за честна търговия на електрически коли, внесени от Китай. Причината за това са предприятията им, разположени в страната, както и програмата ѝ за субсидиране на производство на електрически коли, предаде Financial Times.
Валдис Домбровскис, заместник-председател в ресор „Икономика в интерес на хората“ към Европейската комисия, беше в Пекин този вторник. Той обяви в интервю пред медията, че има достатъчно причини на първо четене и европейските производители да попаднат в разследването.
Урсула фон дер Лайен, председателят на Европейската комисия, изнесе реч по-рано този месец, в която подчерта, че световният пазар на електрически коли е залят от продукти с изкуствено занижени цени, заради субсидиите на Китай. Съответно, разследването се опитва да установи детайлите на неконкурентните практики на китайските производители и да го коригира, евентуално с тарифи и мита за внос.
Европейският съюз е вторият най-голям пазар на електрически коли в света, след Китай.
Кои компании попадат в разследването?
Една от най-големите компании в разследването е Tesla, най-големият световен производител на електрически коли. Компанията е изправена пред евентуални наказателни мита заради голямата си фабрика в Шанхай. Целта на разследването, съответно, е да установи до каква степен Tesla се е облагодетелства от китайските субсидии за производство, предаде Euronews.
Този резултат може сериозно да навреди на достъпния модел на компанията Model 3, който е предназначен за европейския пазар. Разследването може да засегне и компании като Dacia, BMW, Polestar и Cupra, които произвеждат някои от електрическите си модели само в Китай.
Китайските производители също няма да избягат бюрократичната ръка на Брюксел.
Механизъм за износа
Според Домбровскис, двете страни са постигнали напредък в дипломатическите преговори, като общ механизъм за дискусия на износа. Системата ще е по модела на тази между Китай и САЩ. Също така, има напредък и по съвместна сделка за земеделски продукти.
Китайският министър на търговията, Уанг Уентао, изрази своето притеснение заради европейското разследване за субсидиите при електрическите превозни средства. Той обвини Брюксел в протекционизъм и подчерта, че ако ЕС продължи посоката, резултатът ще е хаос в международния автомобилен сектор.
Още по темата:
Китайските производители на електрически автомобили искат да завладеят Европа