Най-голямото количество парникови емисии идва именно от веригата на стойността – нагоре по веригата (веригата на доставките), в самото начало на производствения цикъл, или в неговия край, с използването от крайния потребител. Тези емисии попадат в обхват 3 от стандарта за отчитане на въздействието върху климата, като в обхват 1 са преките емисии, а в обхват 2 – непреките (от закупена енергия). Според Global Compact Network UK над 70% от въглеродния отпечатък на бизнеса се дължи на емисиите от обхват 3.
За момента няма достатъчно въведени регулации, които да изискват информация за веригата на стойността или някакви конкретни действия за намаляването на емисиите в този обхват. Тази информация се предоставя обикновено само на инвеститорите с цел изчисляване на рисковете, свързани с климата. Въпреки това, за да се постигнат глобалните екологични цели за нетно нулеви емисии до 2050 г., бизнесът трябва да обърне внимание на своята верига на стойността.
Фокус върху емисиите от обхват 3
Специалистите съветват бизнесът да изпревари регулациите, свързани с обхват 3. Съвсем скоро се очаква Европейският съюз да въведе изисквания за отчитане на емисиите от този обхват, тъй като без конкретни действия в този диапазон ЕС не би могъл да постигне заложените от Парижкото споразумение екологични цели. Всеки бизнес, който иска да набере скорост пред своите конкуренти, може да използва оповестяването на емисиите от веригата си на стойността, за да демонстрира отговорност и прозрачност.
Фокусирането върху веригата на стойността ще спомогне бизнесът да намали своите разходи в дългосрочен план, чрез модернизация и оптимизация на процесите извън директната дейност на предприятието.
Какви са ползите?
Отчитането на емисиите от обхват 3 носи много ползи за организацията. От една страна, ще даде възможност да се идентифицират ресурсните и енергийните рискове във веригата на доставки и съответно да се отличат лидерите по веригата с най-добри показатели за устойчивост. Това ще доведе до ангажирането на доставчиците и въвеждане на допълнителни мерки за енергийна ефективност по цялата верига, в резултат на което ще се постигне и намаляване на разходите.
От друга страна, ще се идентифицират проблемните звена надолу по веригата, което ще спомогне подобряване на енергийната ефективност на самите продукти, като например правилно се оползотворят всички материали в края на жизнения цикъл на продукта. Същевременно ще подпомогне и прилагането на устойчиви инициативи, както и ангажирането на клиентите, партньорите и служителите.
Вниманието, което организацията отделя на своята верига на стойността, я прави конкурентоспособна и е основа на доброто взаимодействие с всички заинтересовани страни. Знаейки кои са „горещите точки“ по веригата, организацията може да вземе информирани решения, да приоритизира и оптимизира процесите във всяка една фаза от дейността си.