Ежедневно хората виждат хиляди изображения и визуални елементи. Това са лога, инфографики, банери, снимки, изображения, икони, видеоклипове, използвани за комуникационни цели, в брошури, статии, в социалните мрежи.
Половите стереотипи могат да бъдат утвърждавани или отхвърляни ако се използва по-включващ визуален език. Те могат да бъдат използвани по начин за насърчаване на приобщаването на пола и засилване на видимостта на по-слабо представените категории.
Избиране на визуализация
Когато се прави или избира визуализация, Центърът за знания на Европейския съюз в областта на равенството между половете препоръчва да се обръща внимание на няколко аспекта. Докладът им за включващата комуникация, издаден през 2022, съветва да има разнообразни хора, а не визуални елементи само с представители на един пол, възраст и раса.
Ако изображението ще включва жена и мъж в даден сектор, организацията дава напътствие те да бъдат показвани като равни и да се избягва да изглежда, че мъжа е водещата фигура, а жената е подчиненият. Пример за това е лекар на преден план, заедно с две медицински сестри на заден, като вместо това, изображението може да включва медицински екип, съставен от мъже и жени лекари и санитари.
Обръща се внимание и на „динамиката на властта“ – кой как е позициониран в изображението и как изглежда. Не трябва на изображението да има само седнали жени и стоящи мъже или мъже отпред и жени отзад в същото изображение. По-добре е да се потърси балансирано представяне на половете в снимките.
За какво да се внимава
Докладът съветва още по възможност да се избират снимки, които показват жени в доминирани от мъже професии и обратното. Препоръчва се да не се обвързват пола и цветовете, за да се прекъсне практиката да се избира розово за жени и синьо за мъже. Затова при избор на визуализации е добре да бъде разширен цветовият спектър и да се избягват стереотипни цветове. Във видео и аудио материали най-включващо е разказвачите да са и с мъжки, и с женски гласове.
Визуално включващ език
В корпоративна среда хората рядко се замислят, че има служители, които може да имат цветна слепота. Тъй като най-разпространената е червено-зелената слепота, добре е във визуални презентации да бъдат използвани различни от тези цветове, за да се сигнализира за контраст. Алтернативно вместо това могат да бъдат използвани символи или думи, които да разграничават групите информация.
Прочетете още: