ESG News

Нова технология може да спаси въглищните централи в Европа

Застрашените от затваряне производства с изкопаеми горива имат шанс да играят ключова роля в зеления преход

Споделяне:

Революционна технология за съхранение на енергия може да даде на старите въглищни електроцентрали нов живот – като екологични батерии. Съвместен европейски проект в Борнхолм, Дания, си е поставил за цел да докаже, че е възможно дългосрочно съхранение на вятърна и слънчева енергия в голям мащаб. Идеята е да се намали значително цената на съхранението и по този начин да се ускори зеленият преход, пише в блога си мрежата, насърчаваща устойчивото отопление и охлаждане Euroheat & Power.

В Европа са инвестирани милиарди в когенерации, използващи изкопаеми горива (CHP), които са изложени на риск да станат безполезни в бъдеще, ако въглищата или природният газ бъдат забранени. Нов проект на Horizon е напът да промени това. Наречен „2nd Life to Power Plants“ (2LIPP), проектът е подкрепен безвъзмездно от ЕС с 60 милиона датски крони, а общият бюджет е 100 милиона датски крони. Партньори в него са шест европейски държави, които ще обединят усилията си, за да превърнат остарелите централи от миналото в зелени батерии, които ще бъдат крайъгълен камък на утрешното осигуряване на енергия без въглероден диоксид.

Важна част от зеления преход

За мен няма съмнение, че 2LIPP ще бъде едно от най-важните стъпала по пътя към зеления преход и енергийното осигуряване на бъдещето. Затова съм особено доволен, че проектът се тества в нашата електроцентрала и в нашите компетенции“, казва Клаус М. Андерсен, управляващ директор на Bornholms Energi & Forsyning.

В проекта Bornholm – изкопаема електроцентрала – трябва да бъде преобразувана в батерия, която съхранява излишните зелени електрони и ги изпраща обратно в електрическата мрежа, когато източниците на зелена енергия от вятъра и слънцето са недостатъчни.

Целта е да се представи мащабируемо, хибридно решение за съхранение на енергия, състоящо се от три технологии, комбинирани в нова система за управление на енергията, за да се използва съществуващата инфраструктура на завода, чрез която да се постигнат по-ниски разходи за установяване на инсталации без изкопаеми горива. Това е, за да се даде възможност за разширяване на съхранението на енергия в световен мащаб – пряка предпоставка за по-нататъшното разширяване на слънчевата и вятърната енергия.

В Bornholm изграждаме първото в света хранилище за енергия, използвайки течен натриев хидроксид, известен като луга, или сода каустик, където ще съхраняваме зелена енергия под формата на топлина и ще я връщаме в електрическата мрежа, когато е необходимо. Ние сме единственият участник в света с опит в елиминирането на корозивните свойства на хидроксидните соли и вече сме готови да го използваме комерсиално в голям мащаб“, казва Ask Emil Løvschall-Jensen, директор на Hyme Energy.

Предимствата на технологията

Предимствата на използването на хидроксидни соли за комбинирано производство на топлина и електричество са няколко: много ниска цена на материала, висока енергийна плътност, високи температури до 700 градуса и енергията може да се съхранява до две седмици.

В допълнение към съхранението на енергия в сол, хибридното съхранение се състои от използвани автомобилни батерии от PLS Energy Systems и високотехнологичен маховик от QuinteQ, който съхранява енергия на кратки интервали. И трите технологии за съхранение са свързани заедно със система за управление на енергията от Pini Solutions, която използва целия запас от енергия, за да балансира електрическата мрежа и да осигури централно отопление и захранване, когато е необходимо.

Според Фредрик Стигебранд, директор на Swedish PLS Energy Systems, използването на употребявани автомобилни батерии за съхранение на енергия е както голяма полза за околната среда, така и в подкрепа на ниските цени.

Дори ако батерията на автомобила е паднала до 60 – 70% от капацитета си и не може да осигури производителността, от която се нуждае собственикът на електрически автомобил, батерията все още може да се използва за стационарно зареждане. В електроцентралата нямаме същите ограничения на пространството, както в електрическата кола“, казва той.

Транспортният сектор допринася повече от старите автомобилни батерии. Технологията на маховика е разработена в самолетната индустрия и е доста напреднала, казва Маргиен Сторм ван Льовен, директор на QuinteQ.

„Нашият магнитен левитиращ ротор в маховика използва свръхпроводящи кристали. Малкият, без триене и компактен маховик се върти с висока скорост и осигурява безкрайно количество цикли на натоварване при високи пикове на мощност. Технологията осигурява дълъг живот, ниски експлоатационни разходи и стабилна работа”, казва тя.

Европейски проект

Голям брой европейски партньори в областта на знанието и технологиите също са включени в проекта 2LIPP. Общото между тях е, че виждат голям потенциал в това да позволят на електрическата мрежа и топлофикационния сектор в Европа, както и в света като цяло, да използват съществуващата инфраструктура в екологичен контекст.

Концепцията 2LIPP е изключително интересна за топлофикационния сектор. Преобразуването на бивши производствени инсталации, работещи с изкопаеми горива, в инфраструктури за съхранение на енергия може да осигури допълнителна и нова перспектива в свързването на секторите. В комбинация с топлофикационни мрежи, това ново поколение когенерационни инсталации демонстрира потенциала на централното отопление за увеличаване на гъвкавостта и използването на възобновяема енергия в енергийните системи“, казва Габриеле Пеше, директор „Иновации и устойчиво финансиране“ в Euroheat & Power.

Дейвид Твейт, директор на Датския технологичен институт, е на мнение, че проектът 2LIPP потенциално може да облекчи натиска върху мрежовите оператори да отговорят на изискванията на зеления преход.

Настоящата енергийна криза показа, че зеленият преход трябва да се ускори. С проекта 2LIPP ще проучим методи за използване на съществуващата инфраструктура за разширяване на съхранението на енергия, без да разчитаме на големи промени в мрежата, като по този начин ще създадем пряк път в зеления преход“, казва Дейвид Твейт.

Торстен Мюлер, ръководител на групата за оценка на устойчивостта и циркулярността в Института за химични технологии Fraunhofer, повтаря тази теза.

Чрез повторно използване на вече съществуваща инфраструктура, 2LIPP може да създаде устойчив модел за подражание за бъдещи подобни дейности в цяла Европа и да има както екологично, така и икономическо въздействие.“

Това потенциално въздействие на проекта 2LIPP е ключово за Energy Cluster Denmark, датската енергийна клъстерна организация, която е домакин на проекта.

Иновационните проекти трябва да решават належащи проблеми и да имат значително въздействие. До голяма степен такъв е случаят тук. Глобалните оценки показват, че потенциалното преоборудване на заводи ще позволи да бъдат спасени активи на стойност 1200 милиарда евро. 15 – 20% от тези активи са в Европа. Това прави перспективата изключително интересна, дори извън границите на Европа“, казва Гленда Напиер, главен изпълнителен директор на Energy Cluster Denmark.

Запишете се за нашия бюлетин

Споделяне

Свързани Новини

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Най-четени

ТЕНДЕНЦИИ