Тъй като продажбите на електрически превозни средства (EV) рязко нарастват, повече от два пъти през 2021 г. в сравнение с 2020 г., а автомобилните компании обявяват огромни инвестиции в батерии и EV, преходът от превозни средства на бензин, дизел и газ към електрически, изглежда неизбежен.
И все пак, по време на тази вълнуваща технологична промяна изобилства дезинформация. Ето седем от най-големите митове за електромобилите, развенчани от сайта Freethink.com.
Електрическите автомобили винаги ще бъдат по-скъпи
Първоначалните цени на електрическите превозни средства непрекъснато падат от началото на века до точката, в която се доближават до тези на конвенционалните превозни средства.
Цените на литиево-йонните батерии са намалели с 97% от 1991 г. насам и вероятно ще станат още по-евтини, тъй като лабораториите продължават да обновяват технологията и масовото производство тръгва. Някои оценки от Министерството на енергетиката на САЩ и Car and Driver Magazine вече предполагат, че за целия живот на превозното средство електрическите автомобили вече са по-евтини от техните конкуренти, задвижвани с изкопаеми горива. Тук се взима предвид цената на колата, поддръжката, финансирането, ремонтите, данъчните кредити и разходи за гориво.
General Motors току-що обяви, че неговият Chevrolet Bolt EV за 2023 г. ще започне на цена 26 595 долара, а главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли прогнозира, че предстои ценова война при електромобилите, която рязко ще намали цените.
Електрическите автомобили ще претоварят мрежата
Има мнение, че крехката и остаряла електрическа мрежа на Америка и на други държави никога няма да може да се справи с нарастващото търсене на електрически превозни средства.
Енергийни експерти от най-добрите лаборатории в САЩ казват, че това са глупости. Ако всички автомобили и камиони в страната бяха електрифицирани, търсенето щеше да нарасне с приблизително 25%. Това увеличение обаче ще се случи постепенно – в продължение на години, ако не и десетилетия – давайки време на комуналните оператори да се адаптират и да добавят капацитет.
Батериите не издържат достатъчно
В скорошна анкета приблизително 46% от бъдещите купувачи на електромобили смятат, че батерийните пакети не издържат 65 000 мили. Това възприятие е силно подценено, дори далеч под гаранциите, които повечето компании предлагат за батерията на електромобилите.
Реалността е, че въз основа на производителността на електрическите автомобили, които са на пътя от десетилетие, може да се очаква батериите да поддържат комфортно 80% или повече от капацитета си за най-малко 200 000 мили шофиране.
Конкретните данни от превозните средства на Tesla Model S предполагат първоначален спад от 5% в капацитета през първите 50 000 мили, последван от още 5% спад през следващите 150 000.
Обхватът на електрическите автомобили все още е твърде малък
Средният пробег на електрическо превозно средство, продавано в САЩ, е около 240 мили. Като се има предвид, че 99% от всички пътувания са под 100 мили, а средният шофьор изминава около 40 мили на ден, съществуващите електромобили лесно биха покрили почти всички ежедневни нужди на водачите.
Въпреки това, с все още ограничената инфраструктура за зареждане по магистралите и като се има предвид, че скорости над 70 мили в час, съчетани с ниски температури, могат да намалят обхвата с до 40%, многодневните пътувания все още могат да бъдат в най-добрия случай неудобни и в най-лошия случай опасни.
Общият извод: в домакинствата с няколко коли пробегът не е пречка да имате поне един електромобил.
Зареждането винаги ще бъде твърде бавно
Времето за бързо зареждане на електромобилите бързо намаля до точката, в която превозните средства, които се продават в момента, могат да се зареждат от 10% до 80% само за 18 минути.
Нови дизайни на батерии, готови за комерсиализация, обещават да намалят наполовина времето за зареждане – до под десет минути. Това намаление ще направи зареждането по-удобно при дълги пътувания.
Въпреки това по-голямата част от хората могат да зареждат у дома, на работа или на паркинги, без да е необходимо бързо зареждане за ежедневните им нужди при шофиране.
Няма да можем да рециклираме батериите
Експертите прогнозират, че след около десетилетие изразходените литиеви батерии ще започнат да се трупат, изисквайки решение за рециклирането им.
В момента около сто компании проучват и комерсиализират собствените си методи, така че може да се появи добър, икономичен вариант.
Електрическите превозни средства са по-вредни за околната среда
Електрическите автомобили са фундаментално по-ефективни от превозните средства, задвижвани с бензин, дизел и газ. Докато двигателят с вътрешно горене преобразува само около 20% от съхранената енергия на бензина в мощност на колелата, електромоторът преобразува около 60 до 77% от енергията от батерията. Това означава, че дори при захранвана с въглища мрежа, електромобилите са по-добри за климата от колите на изкопаеми горива.
Все пак скептиците твърдят, че когато вземете предвид производството на електромобила, включително добиването на материалите за батерията, тяхното предимство се разсейва. Това е абсолютно погрешно. Множество анализи на жизнения цикъл показват, че електромобилите всъщност имат по-екологична верига на доставки, главно защото изискват много по-малко части за изграждане.
Като цяло, що се отнася до климата, електромобилите са много по-добри от конвенционалните.