Европейската комисия предложи някои от инвестициите в авиацията да бъдат етикетирани като „зелени“, за да помогнат за борбата с изменението на климата. В предложението, публикувано в сряда, Комисията определи критерии, които определят кои инвестиции в авиационен лизинг, производство, пътнически и товарни полети ще бъдат класифицирани като устойчиви, предава Reuters.
Правилата включват зелен етикет за производство на самолети с нулеви емисии на въглероден диоксид и за тези с по-ниски емисии от ограниченията на Международната организация за гражданска авиация за нови самолети. От 2028 г. всички нови самолети трябва да работят с устойчиви горива. Комисията казва, че липсата на достатъчно устойчиви авиационни горива и води до нуждата от правила за стимулиране на устойчивия преход, преди да се появят революционни технологии без въглероден диоксид.
Климатичните активисти критикуват предложението
Решението предизвика спорове в Комисията, като някои длъжностни лица се противопоставиха на решението, под предлог, че авиационния сектор има висок въглероден отпечатък. Климатичните активисти критикуват правилата, които позволяват самолетите, работещи с изкопаеми горива, да бъдат етикетирани като екологично устойчиви в рамките на таксономията на Европейския съюз. Те твърдят, че тези правила не успяват да намалят достатъчно вредните емисии и че таксономията може да загуби доверието на гражданите на ЕС, ако продължи да етикетира незелени инвестиции като зелени.
Таксономията на Европейския съюз е създадена, за да класифицира части от икономиката като екологично устойчиви инвестиции, което насърчава насочването на средства към сектори, които допринасят най-много за целите, свързани с изменението на климата. Но критиците ѝ твърдят, че правилата не са достатъчно строги и че продължават да признават инвестиции във вредни за околната среда сектори.
Държавите от ЕС и законодателите имат възможност да отхвърлят правилата, но това изисква подкрепа от мнозинството, което може да бъде трудно да се постигне. Това бележи пореден спор относно таксономията на ЕС, след като миналата година бяха определени инвестиции в газ и ядрена енергия като зелени, което доведе до две дела срещу Комисията.
Прочетете още:
https://esgnews.bg/evropejskiyat-parlament-vavezhda-iziskvaniya-za-po-ekologichni-goriva-v-aviacziyata/