Ядреното гориво става все по-атрактивна алтернатива за търговските кораби, които се опитват да се декарбонизират в рамките на зеления преход. Технологията вече се използва при някои подводници и ледоразбивачи, но търговските флоти до скоро гледаха на нея скептично, тъй като тя крие нови рискове за пристанищата и моряците.
Наблюдава се промяна в отношението към ядреното гориво за кораби, както показва и проучване на ICS – Международната камара по корабоплаване. Някои от запитаните дори смятат, че новото гориво може да влезе в широко разпространение до края на десетилетието, предаде Ройтерс.
Търговските кораби отговорят за 3% от глобалните въглеродни емисии, а всяка изминала година напрежението за въвеждане на ефективни мерки за нетно нулеви емисии расте. Търговските кораби трябва да измислят решение на проблема с емисиите и много компании експериментират с иновативни решения като соларни панели, амоняк, метанол и вятър.
Идеята за ядрени кораби
Когато става въпрос за ядрени реактори на борда на кораби, става въпрос за много по-малки машини в сравнение с тези на сушата. Те консумират много по-малко гориво и не са много мощни. Също така, могат да влязат в масово производство.
Според говорител на италианската корабостроителница Fincantieri, четвъртото поколение атомни реактори е пътят, по-който секторът може да достигне до ядрени кораби. Те посочиха, че има няколко производителя, които работят по прототипи на технологията, като очакванията са иновациите да се докажат като далновидни за по-малко от десет години.
Според италианската компания за сертифициране на кораби RINA, ядрени кораби са възможни. Директорът на компанията, Уго Салерно, обясни, че корабите, които пренасят контейнери, са много добър кандидат за подобна иновация.
Анализ на риска
Едни от серозните рискове за ядрените кораби са как един реактор може да се събере на борда на кораб и как да се избегне риск от прекомерно излагане на радиация. Други рискове включват евентуални мерки за кораба, когато е в движение, собствеността на корабите и т.н.
Една от компаниите, която предлага такива решения, се нарича CORE POWER. Техният прототип работи с разтопена сол и използва течно ядрено гориво. Такива реактори използват ядреното гориво и охладителите, които се смесват в течност (в този случай разтопената сол) при високи температури.
Най-честата причина за аварии в ядрените реактори включва загубата на охлаждаща течност, която ги кара да прегорят. Когато се използва течно гориво, смесено с охладителя, този риск се неутрализира.
Още по темата: