От Международната морска асоциация (ММА), съставена от 175 държави с цел регулация на морския транспорти корабоплаването, публикуваха нова стратегия за намаляване на емисиите на парникови газове, отделяни от кораби.
Тя включва нови цели за достигане на нетни нулеви емисии от международно корабоплаване към 2050 г., както и навлизането на горива с ниски емисии до 2030 г.
Чисто и мръсно корабоплаване
Корабоплавателната индустрия е отговорна за около 3% от световните емисии въглероден диоксид.
Емисиите, генерирани от кораби, са трудни за намаляване, тъй като се необходими действия както по внедряване на нови горива, така и инвестиции в инфраструктурата и технологиите на индустрията.
Новото споразумение обаче е значително по-добро от предходното, съгласно което до 2050 г. трябваше да се намаляват емисиите от корабоплаването с 50%.
Главният секретар на асоциацията Китак Лим казва:
„Приемането на новата стратегия отваря нова глава към декарбонизацията на индустрията. Това обаче не е нашата крайна цел, а отправна точка, по която да работим интензивно в следващите години. Сега имаме ясна посока и визия, както и доста амбициозни цели, които целият свят ще иска от нас да изпълним“.
В допълнение към нулевите нетни емисии, новата стратегия поставя и няколко междинни цели, като намаляването им с 20%, но с цел до 30% към 2030 г., както и спад на емисиите спрямо 2008 г. от 70% към 2040 г., но с оптимистичен таргет от 80 на сто.
Според новата стратегия, индустрията следва да използва между 5 и 10% горива, които генерират нулеви или близки до нулата емисии.
Критика на еко-организациите
Въпреки че новата стратегия е доста по-амбициозна, редица екологични организации отправят сериозни критики към Международната морска асоциация.
“Регулаторният орган на корабоплаването оставя сектора с цели с по-малък от желания мащаб и темп за намаляване на емисиите“, казва Марк Лутс, старши съветник по глобалната климатична политика на Световния фонд за природата.
По думите му доброволните действия от страна на компаниите от сектора, както и евентуални регулаторни промени в следващите две години, могат да помогнат за достигане до нулеви емисии до 2050 г.
Четете още: