Швеция поема инициативата в опазването на околната среда
Швеция сама се изправи пред няколко амбициозни климатични цели за авиационната си индустрия, като пое инициатива да направи вътрешните си полети без изкопаеми горива до 2030 г. и всички полети, заминаващи от страната, без изкопаеми горива до 2045 г.
В хангар близо до Гьотеборг екип от инженери от Heart Aerospace разработват електрически самолет, за да гарантират, че бъдещето без емисии е възможно. Проектът, върху който работят, е самолет с 30 пътници, наречен ES-30. Проектиран е да се захранва с батерии и е с обхват от 200 километра. Планиран е и резервен хибриден турбогенератор, който се захранва с устойчиво авиационно гориво и може да удвои този обхват до 400 км.
„Ако искате да сравните електрическите самолети с конвенционалните самолети в обхват, добре, още не сме стигнали“, казва главният изпълнителен директор на Heart Aerospace Андерс Форслунд. „Но това, което можем да предложим, е нисък шум, нулеви емисии, което означава, че не само е добро за климата, но и за вашата местна среда, за замърсяването в близост до летищата“.
United Airlines и Mesa Air Group са поръчали 200 самолета
Въпреки, че няма работещ прототип, компанията е привлякла интереса на United Airlines и Mesa Air Group, които са поръчали 200 самолета. Air Canada е направила поръчка за 30 самолета и е инвестирала 5 милиона долара в компанията.
Алуминиевата рамка, върху която Heart работи в хангар, е малко вероятно самата тя някога да се издигне в небето. По-скоро ще се използва за наземни тестове за неща като витла и батерии, преди компанията да изгради летящ прототип за тестови полети през 2026 г.
„Не искаме да чакаме самолети с 50 места, 75 места, 125 места“, каза Майк Лескинен, президент на United Airlines Ventures, „Искаме да се включим сега, като инвестираме в компания, която смятаме, че има голяма технологична преднина с надеждата след време да работим с тях, за да преместим размера на самолета към по-голям габарит.“
В Лос Анджелис се разработва 186-местен търговски самолет
Wright Electric, компания, която е базирана в Лос Анджелис, разработва 186-местен търговски самолет, с пробег от 800 мили. Според ръководителите ще бъде наличен от 2030 г., компанията също работи върху електрически 100-местен самолет, който излиза през 2027 г.
Без да има осезаем напредък в технологията на батериите, изграждането на електрически самолети, които да поемат стотици пътници и да пътуват хиляди мили, е голямо предизвикателство. В същото време е наложително авиокомпаниите да започнат да се обръщат към по-устойчивите горива и компенсиране на въглеродните емисии, за да намалят въздействието си върху планетата.