През последните 5 години близо 30% от пчеларите в България са изоставили своя занаят, което е и предпоставка за намаляване на пчелната популация. А тя носи голямата отговорност за една трета от храната, която консумираме на дневна база. Причините за това са много – изкупуване на местната стока на неконкурентни цени, недостиг на средства за развитие на пчелин, бавното навлизане на технологии, които да оптимизират процеса, климатичните промени и болести по пчелите.
За десета поредна година TELUS International Bulgaria подкрепят социално значими каузи в рамките на инициативата TELUS Дни на подкрепа. Юбилейното издание е посветено на развитието на пчеларския занаят и подкрепата на пчелари, които са част от платформата „Истински мед“.
Днес разговаряме с Владимир Василев, мениджър “Маркетинг и продажби” в платформата „Истински мед“, който ни разказва повече за мисията на компанията, за партньорството им с TELUS International Bulgaria и за тазгодишното събитие на инициативата „TELUS Дни на подкрепа“.
Разкажете ни каква е мисията на платформата „Истински мед“?
Платформата „Истински мед“ цели да подпомага българските пчелари в благородната им и същевременно доста трудна професия. Ние сме мостът между този занаят, изпълнен с много традиции, и модерните градски хора, които нямат пресечна точка с него. Нашата компания разработва също сензорна технология, помагаща на пчеларите да се грижат по устойчив начин за пчелите си, като получават данни от кошерите си в реално време. Основният ни продукт – Beebot – е вътрекошерно устройство, което не само следи ключови показатели за пчелната колония, но и информира пчеларя за настъпили промени в съответния кошер. Изключително горди сме с този продукт, защото той наистина е полезен за пчеларите.
Откъде тръгва идеята за подкрепа на пчеларите?
През 2019 година аз и колегите се запознахме с доклад с много стряскащи данни, че до 2022 година една трета от пчеларите ще са изчезнали. Това ни накара да се замислим, че освен да разработим технологични решения, трябва да разкажем истинските истории на хората, които се занимават с този занаят и да създадем бизнес модел, който да им осигури финансова стабилност.
Това ли е причината хората да припознаят каузата за опазване на пчеларството?
Определено това допринесе за развитието на платформата. Когато покажеш хората зад пчеларския костюм, почти всеки може да се постави на тяхно място, а и по този начин се уверява, че подкрепя реален човек. В нашето семейство (така наричаме всички, които са решили да подкрепят каузата ни) са и големи компании като TELUS International Bulgaria.
Как TELUS International Bulgaria подкрепят пчеларството?
Освен дългосрочното ни партньорство по програмата „Осинови кошер”, тази година те посвещават десетото издание на доброволческата си инициатива „TELUS Дни на подкрепата” на пчеларския занаят. Над 500 доброволци от компанията, техни семейства и приятели, се превърнаха в пчелари за един ден. На 24 септември в Зоологическата градина в София с екипа на TELUS International Bulgaria изработихме 60 нови кошера, 1200 кошерни рамки, полезни информационни материали. Допълнително от компанията даряват и 10 електрически центрофуги, които значително ще улеснят работата на пчеларите. Дарението ще има дълготрайно отражение за биоразнообразието и ще помогне на 50 пчелари из цялата страна да развият своето пчелно стопанство.
Защо са важни точно тези материали за пчеларите?
Предстоящите зимни месеци са най-тежки за тях понеже претърпяват загуба между 20-50% от пчелите, което ги оставя в затруднено положение напролет, когато трябва да ги възстановят. Дарението ще им помогне да планират развитие вместо да мислят за възобновяването на кошерите. Започваме с кошери, защото те са се доказали като най-ефективния метод за отглеждане на пчели.
По време на събитието екипът на TELUS International Bulgaria създаде два типа пчелни кошери по 30 бр. от вида Дадан-Блат и 30 бр. Лангстрот-Рут, които са широкоразпространени сред пчеларите у нас и в Европа. Дадан-Блат е устроен така, че ваденето на питите с мед е лесно, а видът Лангстрот-Рут е удобен за отглеждане на пчели-майки и ползване на техники с майки-помощници. След изграждането им екипите от доброволци боядисаха кошерите и сглобиха кошерни рамки, обтелиха ги и ги поставиха на восъчни основи. Пчеларите от нашата платформа често имат посещения на пчелина си и изготвянето на информационни материли са от изключителна помощ, за да се запознаят посетителите с важни факти за пчелина и пчелите.
Споменахте електрически центрофуги. Каква е тяхната роля?
Те са важна част от процеса по извличането на продукта. Пчеларите могат да извършват този процес ръчно, но електрическата центрофуга оптимизира петорно процеса и им позволява по-голям обхват на работа. Освен това технологията е доста по-прецизна и спестява загуби на мед при разпечатване.
Какъв ще приносът на изработените материали измерен в нови пчели, опрашени растения и количество мед?
Кошерите ще бъдат дом за около 3 600 000 пчели, които ще произведат около 2 500 кг истински мед и ще опрашат над 50 милиарда растения годишно. Приносът от проекта ще има положителен ефект върху цялата страна и природа в България
За последните 5 години пчеларите са намалели с 30%. Вярвате ли, че такива инициативи могат да преобърнат тенденцията?
Напълно вярвам в това. Често казвам, че хората ги е грижа едва след като са наясно с детайлите за даден проблем. Нашата цел е точно тази – те да знаят за значимостта на този занаят и пред какви трудности са изправени пчеларите. TELUS Дни на подкрепата е една от най-големите социално отговорни инициативи у нас и сме радостни, че тази година подкрепя точно тази тема и по този начин ѝ дава гласност, и провокира размисъл и вдъхновение у хиляди хора.
Вие бихте ли станали пчелар дори и за един ден?
Да, с най-голямо желание се превърнах в пчелар за един ден по време на събитието на TELUS International Bulgaria. Денят на един пчелар винаги е разнообразен, включва физически труд, търпение и наблюдение, всичко това беше включено в дейностите. Забавлявайки се и с работа в екип допринесохме в дългосрочен план за пчеларския сектор у нас.